[scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Zou er iemand mij verder kunnen helpen met volgende vergelijking?

C6H8O7 (citroenzuur) + NaOH => ??

Het is dus de bedoeling dat ik voor school een werk maak waarin we een hoeveelheid citroenzuur bepalen in een ontkalker. Nu heb ik door middel van titratie wel al gevonden hoeveel NaOH ik nodig heb en hoeveel ontkalker ik gebruikt heb, maar kan ik hieruit wel de concentratie afleiden van het citroenzuur in de ontkalker?

Alvast bedankt

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Ik zou beginnen met het opschrijven van de structuurformule van citroenzuur, dan kom je al een stuk verder!

Je zal je namelijk moeten afvragen in welke verhouding citroenzuur en NaOH met elkaar reageren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

H

|

H-C-COOH + OH- => R-C-COO- + H2O

|

H-O-C-COOH + OH- => R-C-COO- + H2O

|

H-C-COOH + OH- => R-C-COO- + H2O

|

H

C6H8O7 + 3OH- => C6H5O7 + 3H2O

Volgens mij klopt het zo 8-[

MvG Ron

Ooh jee, iets te makkelijk gemaakt :)

Berichten: 31

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Hebben NaOH en citroenzuur geen makkelijkere vergelijking, want het is niet zo dat ik echt moelijke chemie krijg op school, (met structuurformule nog niet gewerkt trouwens) dus ik verwacht dat het dan ook niet zo'n moeilijke opdracht is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Dit is eigenlijk best wel een makkelijke vergelijking en ik kan er ook niets anders van maken. Hiermee moet je het toch echt doen. :)

MvG Ron

Berichten: 31

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Ok dan kan ik zelfs aan het makkelijke niet uit :)

Maar heb ik die vergelijking wel nodig om de hoeveelheid citroenzuur te weten in die ontkalker? 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Wat Ron probeert uit te leggen is dat één molecuul citroenzuur reageert met drie OH-.

1C6H8O7 + 3OH- + 3Na- => C6H5O7 + 3H2O + 3Na-

Als je dus 3 mol NaOH nodig hebt dan heb je dus 1 mol citroenzuur!

Nah, nu moet je er toch uit komen :)

Berichten: 31

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

Nu moet het wel lukke :)

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] citroenzuur in ontkalker

en ik dacht door het molecuul uitelkaar te trekken dat ik het nogal makkelijk maakte. :) 3 COOH groepen in 1 molecuul reageert met 3 losse OH-

Maar goed je snapt hem nu denk ik wel 8-[

MvG Ron

Reageer