Muonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

Muonen

Wat zijn precies muonen? Ik heb eventjes op internet zitten zoeken, maar ik kom er alleen achter dat hun massa 207 keer zo groot zijn als de massa van een elektron. (een elektron heeft e- en een muon heeft mu+) Dus wat zijn muonen eigenlijk, waar zorgen ze voor en waar komen ze voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Muonen

muons

HEt is een deelte afkomstig uit de ruimte. met een bepaalde energie(radioactiviteit?) dat is af te leiden van de halfwaarde tijd.

ik kan je er ook niet echt meer over vertellen maar misschien kun je wat uit deze link halen.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Muonen

Ik zal het eens proberen,

De set van elementaire deeltjes bestaat uit 3 zogenaamde generaties. De elementaire deeltjes waaruit onze wereld voornamelijk is opgebouwd zijn van de eerste generatie. De deeltjes in de twee hogere generaties zijn vergelijkbaar in eigenschappen maar absoluut niet in de massa: die is (veel) groter voor de andere generaties. Deeltjes van de hogere generaties kunnen vervallen naar deeltjes van de eerste generatie.

Een muon is een electron van de tweede generatie. Het equivalent van de derde generatie heet "tau". Het muon komt men nogal eens tegen doordat het kan worden gevormd als heel energetische kosmische straling op de bovenste lagen van de atmosfeer botsen. Muonen hebben een erg korte halfwaardetijd (nanoseconden), maar doordat ze als ze in de atmosfeer worden gemaakt heel snel gaan, passeert de tijd langzamer voor ze (dit is de Lorentzcontractie, een relativistisch effect) en bestaan ze in de praktijk veel langer (nou ja, veel langer dan een microseconde zal het niet duren).

Een ander deeltje van de tweede generatie dat we nogal eens tegen komen zijn "muon neutrino's". Neutrino's schijnen vanzelf tussen de generaties te kunnen veranderen.

Reageer