profiel werkstuk

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3

profiel werkstuk

help!!!

ik zit in 4 havo en ben net begonnen aan mijn profielwerkstuk. ik doe het samen met een vriendin en we waren op het idee gekomen om een vergelijkend onderzoek te doen tussen aspirine en paracetamol. daarnaast willen we ook nog wat informatie verzamelen over andere pijnstillers, maar mijn vraag was:

hoe maak je aspirine en paracetamol?

wat is chromatografie? (dat moest ik opzoeken van mijn leraar, ik kan t nergens in normaal nederlands vinden)

en weet iemand nog iets interressants om te doen? want we kunnen op school aspirine en paracetamol maken, daar hebben ze ook het recept of hoe dat ook heet, maar mijn begeleider vond het beter als we dat zelf opzochten.

kan iemand me helpen???

bij voorbaat dank

bloempje :D

Berichten: 2.399

Re: profiel werkstuk

Recept (voorschrift) moest je zelf opzoeken zeg je, dus dat ga ik je niet geven. :D

Maargoed chromatografie is een mooi woord voor scheiden.

Berichten: 243

Re: profiel werkstuk

Nee, chromatografie is een scheidingsmethode.

Berichten: 2.399

Re: profiel werkstuk

Nee HPLC of GC is een scheidingsmethode. Als we woordjes gaan kluiven.

Kom ik op een koe is een dier en een dier is geen koe.

Maargoed wat jij bedoelt is dat scheidingsmethode de betere vertaling is van chromatografie, en daar ben ik het mee eens. :D

Berichten: 3

Re: profiel werkstuk

jah, maar ik kan dat niet echt vinden, ik weet niet hoe het heet enzo. Ik heb al wel de structuurformule gevonden enzo, maar ik kan niet vinden welke stoffen ik moet hebben en wat ik allemaal moet doen voordat ik er asperine uit krijg. en hetzelfde geld voor paracetamol.

duzz... als je weet waar het staat kan ik t ook zelf opzoeken.

Berichten: 151

Re: profiel werkstuk

acetylsalicylzuur zit in aspirine, hiermee moet je al een heel eind komen op google ed waarschijnlijk.

paracetamol weet ik zo ook niet.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: profiel werkstuk

Dit heb ik erens eens gelezen en vond ik een hele mooie omschrijving:

Chromatografie is de wetenschap van het scheiden. Het is een methode voor het scheiden van monster bestanddelen gebruikmakend van de ongelijke verdeling in twee fasen: een mobiele fase en een stationaire fase. Bij GC maak je dan dus gebruik van een gasformige mobiele fase en bij LC een vloeistof als mobiele fase.

Aspirine is acetylsalicylzuur en acetaminofen is paracetamol en onderstaande afbeelding is de synthese van paracetamol.

Afbeelding

Berichten: 243

Re: profiel werkstuk

Chromatografie is de wetenschap van het scheiden.
Sorrie, noem me een muggenzifter, maar ook hier kan ik het niet mee eens zijn. Chromatografie is gewoon een scheidingsmethode, net zoals destillatie of indampen.

De wetenschap van het scheiden heet volgens mij nog steeds scheikunde.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: profiel werkstuk

Nee, dan zou het scheidkunde moeten zijn :D scheikunde is toch wel iets meer dan scheiden alleen...
Sorrie, noem me een muggenzifter, maar ook hier kan ik het niet mee eens zijn.
We komen er toch nooit uit, iedereen ziet het net iets anders. Chromatografie = scheiden dat staat iig vast.

Berichten: 243

Re: profiel werkstuk

Idd, scheikunde is tegenwoordig heel wat meer dan scheiden alleen (hence : chemie), maar dat is wel degelijk waar de naam scheikunde vandaan komt... Daar zul je toch geen etymologisch woordenboek voor nodig hebben hoop ik. :D

Berichten: 243

Re: profiel werkstuk

Jorim schreef: Nee, dan zou het scheidkunde moeten zijn :) scheikunde is toch wel iets meer dan scheiden alleen...

En wederom:

Jorim: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!
Nou, het verhaal van de pot en de ketel, meneer Jorim....

edit : Je bewerking komt net op tijd.... :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: profiel werkstuk

Ik had wel even een etymologisch woordenboek nodig, dus mijn opmerking was redelijk serieus (gelukkig run ik een chemieforum en geen scheikundeforum :D ).

Tja als hoge bass moet je een extra vakje aanvinken als je bewerkt en dat vergeet ik wel eens en dan krijg je verwarring :) maar je 'had' wel min of meer gelijk.

@ bloempje: Het is beslist geen recept maar synthese of eventueel gewoon voorschrift, recept is een term die je als chemicus NIET moet gebruiken.

Berichten: 243

Re: profiel werkstuk

Sorrie Jorim, ik dacht dat je een grap maakte...

Gelukkig zijn we het met elkaar eens, en voor mijn part kun je mijn paar laatste posts weghalen, ze hebben immers weinig met de vraag van de TS te maken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: profiel werkstuk

Sorrie Jorim, ik dacht dat je een grap maakte...
Ik maak nóóit grapjes :)
Gelukkig zijn we het met elkaar eens, en voor mijn part kun je mijn paar laatste posts weghalen, ze hebben immers weinig met de vraag van de TS te maken.
Ach kan ze wel doorheen lezen, is in iedergeval ook weer duidelijk waar scheikunde voor staat en dat chromatografie een begrip is wat iedereen anders opvat, toch allemaal best wel zinnig :D

Moet je hier natuurlijk niet op gaan reageren want dan gaat het wel echt mis :)

Berichten: 39

Re: profiel werkstuk

Nou, voor de echte etymologen:

Chromatografie = schrijven met kleurtjes.

-Uit het grieks (chromo = kleur, grafie = schrijven/weergeven).

-Omdat de 1e proefjes met delen van planten werden gedaan die zo mooi geel, groen en oranje kleurtjes op verschillende plekken op het papier gaven na elutie met alcohol.

Vecht zelf maar uit of dat scheiden of scheidingstechnologie is.

mazzel, matthew

Reageer