Spiegelbeeldisomerie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Spiegelbeeldisomerie

waarom is in 1-chloorpentaan geen spiegelbeeldisomerie mogelijk?

als je het chloorattoom nou niet aan de linkse binding doet van het eerste koolstofatoom maar aan de bovenkant/onderkant doet, dan heb je toch wel de mogelijkheid op spiegelbeeldisomerie?

Berichten: 1.153

Re: Spiegelbeeldisomerie

het eerst c-atoom is vrij draaibaar. Het is een tetraeder.

Hierdoor maakt het niet uit aan welke poot je het chloor hangt.

Berichten: 243

Re: Spiegelbeeldisomerie

Het spiegelbeeld van het molecuul dat jij beschrijft, kun je zo draaien dat het weer gelijk is aan het origineel. Oftewel, het is hetzelfde molecuul.

Het molecuul heeft een inwendig spiegelvlak, en als dat zo is, kan het nooit een chiraal molecuul zijn (tenzij er meerdere chirale C-atomen aanwezig zijn, maar daar hebben we het niet over).

Berichten: 31

Re: Spiegelbeeldisomerie

ok bedankt :D

Re: Spiegelbeeldisomerie

bedankt voor de duidelijk uitleg PrutsOr, nu begrijp ik hem ook eindelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spiegelbeeldisomerie

Het molecuul heeft een inwendig spiegelvlak, en als dat zo is, kan het nooit een chiraal molecuul zijn (tenzij er meerdere chirale C-atomen aanwezig zijn, maar daar hebben we het niet over).
Die tenzij kun je er af laten: als een molecuul een spiegelvlak heeft, is het niet chiraal. Hoeveel chirale centra er ook inzitten. Kijk als voorbeeld maar naar meso-wijnsteenzuur.

Berichten: 243

Re: Spiegelbeeldisomerie

Klopt, maar ik wilde opzettelijk niet ingaan op verbindingen met meer dan 1 stereocentrum, omde termen enantiomeren, diastereomeren en mesomeren te omzeilen, omdat ik heb gemerkt dat deze hier bij sommige (nog) niet helemaal zijn ingeburgerd.

Maar je hebt gelijk; een molecuul met een inwendig spiegelvlak is geen chirale verbinding.

Reageer