[scheikunde] Al + OH- = ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[scheikunde] Al + OH- = ?

Hoi,

welke reactievergelijking hoort er bij de reactie tussen aluminium en natronloog? Er ontstaat in ieder geval warmte en gas, maar wat de reactievergelijking is weet ik nog niet.

Alvast bedankt voor de hulp.
God does not play dice...

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

Aan gewoon voorzeggen heb je niks. Dus wat hulp:

Wat zou er voor een soort reactie kunnen plaatsvinden? lost er iets op? zuur-base? redox? neerslag?

Als je dat weet kom je al een stuk verder.

ps. een ander tip: gebruik de zoekfunctie van dit forum

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

Deze combi wordt vaak gebruikt in caustic soda (gootsteen ontstopper)

Bij het oplossen van NaOH komt heel veel warmte vrij, dat zorgt ervoor dat alle troep in de gootsteen 'wegschroeit". Met aluminium erbij (alleen in basisch milieu......en dat heb je) wordt er ook waterstofgas gevormd waardoor alle troep 'los' komt door de gasbellen. Leuke combi........en ook lekker slecht voor het milieu....... :D

De reactie: 4Al(s) + 18OH-(aq) -> 4AlO33- * 6H2O(aq) + 3H2(g) (toch?)

Grtz Bas

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

jep bas in 1 keer goed! Afbeelding

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

Aan gewoon voorzeggen heb je niks.
en wat heeft ellen hier dan aan gehad heren? :D

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

Daar heb je gelijk in Erik.

Bas had haar gewoon moeten laten zoeken/nadenken.

maar in het berichtje van Bas staat genoeg uitleg.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

om even verder in te gaan op het verhaal van bas: schroeit de leiding dan niet mee of smelt die dan niet weg? het lijkt me in ieder geval nogal smerig spul voor je leidingen!

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

daar heb je zeker kans op. Als de leiding van Al is natuurlijk.

Maar volgens mij is er (bijna) altijd een laagje aluminiumoxide op aluminium, waardoor er een beetje bescherming is.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

als de leiding van plastic is smelt hij dus niet weg omdat er geen allumium aanwezig is? want de ontstopper bestaat alleen uit natronloog. of heb ik ergens iets gemist?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

als de leiding van plastic is smelt hij dus niet weg omdat er geen allumium aanwezig is? want de ontstopper bestaat alleen uit natronloog. of heb ik ergens iets gemist?
Volgens Bas, ik ken het niet, bevat ontstopper natronloog EN aluminum omdat er dan ook nog waterstofgasbelletjes worden gevormd. Je krijgt dus een hete 'bijtende' borrelende oplossing in je leidingen.

De plastic leidingen die wij hebben kunnen daar gemakkelijk tegen, ze worden wel warm/heet, maar zullen echt niet smelten.

Als je leidingen van aluminum zijn, zoals JroenC zegt, dan gaat het natuurlijk wel mis, want dan reageert de natronloog met de leidingen.

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

Ik weet niet waar de leidingen van gemaakt zijn (vroeger koper ik weet niet of dit nog zo is). maar aluminium en plastic lijken mij geen goede als je er gootsteenontstopper door gooit. Aluminium lost op en plastic kan smelten door de warmte, probeer maar eens in een plastic flesje. beetje water aluminium bolletjes en gootsteenontstopper (wel voorzichtig!!!!!!!). Dan zal je zien dat dunn flesjes bij genoeg reactie smelten.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

maar dat is een heel ander soort plastic. PET volgens mij, en afvoerleidingen worden volgens mij van PVC gemaakt.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

afvoerleidingen worden volgens mij idd van PVC gemaakt en dat kan wel tegen een stootje.

Gootsteenontstopper bevat trouwens niet altijd aluminium Jorim, maar als je gootsteen écht goed verstopt is dan kan je die variant kopen...... het blijft smerig spul natuurlijk.

Trouwens, het lijkt mij héél erg onverstandig om thuis goodsteenontstopper in een platsic flesje te stoppen. Met alle warmte ontwikkeling en de vorming van gas kan de boel makkelijk uit je flesje spuiten en als het flesje omvalt........ :D

Grtz Bas

Berichten: 151

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

Het zit een beetje fout

NaOH regeert met het Al2O3 laagje Na+ + OH- + Al2O3 -->Na+ + Al(OH)4-

En het Al reageert met het water tot Al2O3 wat weer met de NaOH reageert.

NaOH + Al2O3 -->4NaAl(OH)4

Al + H2O--> Al2O3 + H2

Zijn dus de reacties die er zijn(niet gelijk gemaakt).

Er zit niet altijd Al bij de ontstopper in trouwens.

Jorim: Gebruik sub- en superscript! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Al + OH- = ?

ik vind dit stuk nogal vaag kan je nog even wat verder uitleggen?
NaOH regeert met het Al2O3laagje Na+ + OH- + Al2O3 -->Na+ + Al(OH)4-
waar blijft in deze reactie dan de O3 van het Al2O3, dat staat nergens in je vergelijking.
En het Al reageert met het water tot Al2O3
hier snap ik ook geen bal van! :D kun je me daar ook even uitleg over geven. als je een schep alluminium poeder in water gooit dan gaat het dus spontaan borrelen? volgens mij niet. Ik kan er echter helemaal naast zitten want jij bent hier degene met chemlevel 5 :)

Reageer