Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Hallo,

Ik ben een paper aan het schrijven over ICP-AES en heb een vraagje.

Ik moet onderzoeken of er bij Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn spectrale interferentie kan optreden door overlap van de emissielijnen.

Dus wie weet er waar (op internet) ik de emissielijnen van die metalen kan vinden?

Of moet ik dan toch echt het praktijklokaal van school induiken?

Alvast bedankt,

Susanne

ps: met google zoeken is geen succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Op deze website kan je alle atomaire absorptie en emissielijnen van alle elementen vinden. Let wel, laden duurt heel lang!

Volgens Contemporary Instrumental Analysis (K.A. Rubinson & J.F. Rubinson, ISBN 0-13-790726-5) zijn de belangrijkste lijnen de volgende (in nanometers):

Cd: 228.8

Cr: 357.9

Cu: 324.7

Ni: 232.0

Pb: 217.0

Zn: 213.9

Zoals je ziet zijn deze emissiegolflengten wel redelijk verspreid, maar of je ze ook goed kan onderscheiden hangt wel af van de resolutie van je methode. Als die niet goed genoeg is kan het moeilijk blijken om Zn/Pb en Cd/Ni uit elkaar te halen.

Met de website erbij zou je eruit moeten kunnen komen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Dankjewel!

Weet jij misschien ook site's met meer achtergrond info over ICP-AES? In de schoolboek (spectrometrie) wat ik thuis heb staat alleen een zielig klein hoofdstukje. En de bieb in Eindhoven of Aken is op het moment erg onberijkbaar voor mij...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Beetje zoeken en dan vind ik dit: http://icp-oes.com/

Ik hoop dan wel dat je een beetje Engels kan want ik kan geen Nederlandstalige site vinden...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Bekijk dit ook eens, het leek mij nuttige informatie!

http://www.vito.be/milieu/pdf/cma_new/Ontw...B1%20%20ICP.pdf

Groetjes, Opajuup. :D

Berichten: 14

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Dank-jullie-wel!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Beryllium schreef: Volgens Contemporary Instrumental Analysis (K.A. Rubinson & J.F. Rubinson, ISBN 0-13-790726-5) zijn de belangrijkste lijnen de volgende (in nanometers):

Cd: 228.8

Cr: 357.9

Cu: 324.7

Ni: 232.0

Pb: 217.0

Zn: 213.9

Zoals je ziet zijn deze emissiegolflengten wel redelijk verspreid, maar of je ze ook goed kan onderscheiden hangt wel af van de resolutie van je methode.
Yuck, hier moet je wel heel voorzichtig mee zijn. Het feit dat de primaire lijn voor Cr 33nm van die van Cu verwijderd ligt zegt helemaal niets over de matrixeffecten. Het kan best zijn dat er een andere belangrijke lijn van Cu ligt op 357.8nm..... Je zult echt moeten kijken naar andere lijnen. Vooral als je een kleine concentratie Cr wilt bepalen in een Cu-rijk mengsel....

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Emissielijnen Cd, Cr, Cu, Ni, Pb en Zn.

Je zult echt moeten kijken naar andere lijnen. Vooral als je een kleine concentratie Cr wilt bepalen in een Cu-rijk mengsel....

Ben ik het volledig mee eens.

Kijk maar eens in het handbook for chemistry and physics hoeveel emissielijnen er zijn voor de elementen. Dan duizelt het zonder twijfel!!

Trouwens heeft iedere moderne ICP (voor zover mij bekend) in de software een bibliotheek, waarin alle van toepassing zijnde emissielijnen op golflengte en relatieve intensiteit worden gegeven.

In de methodeontwikkeling wordt hier altijd rekening mee gehouden.

Tevens moet de "background" zo gekozen worden, links en/of rechts naast de piek dat je in een schoon stuk van het spectrum meet.

Eigenlijk kun je dat pas na de meting van de monsters zien.

Dan stel je de golflengte af op de piek en de achtergrond(en) op de juiste plaats waarna je de software de opdracht geeft om de resultaten te herberekenen.

(Reprocessing heet dat dan).

Veel succes en groetjes van Opajuup. :D

Reageer