Bindingsafstanden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Bindingsafstanden

Hoe is men er bij gekomen dat een drievoudige (koolstof)binding korter is in bindingsafstand dan een tweevoudige of enkelvoudige? Heeft dit misschien iets te maken met grotere aantrekkingskracht door meerdere bindingen?

Berichten: 2.399

Re: Bindingsafstanden

Jep, je geeft inderdaad zelf het antwoord al :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bindingsafstanden

Ik vind je formulering een beetje vaag. Men is er niet zomaar bij gekomen, het is ook echt zo. Als je afstanden in moleculen meet kun je dat zien.

De bindingen vormen elk een aantrekkende kracht (de bindingen proberen de "positieve" overlap tussen orbitalen te vergroten). Er is tussen de atomen op zich een afstotende kracht. Als er meerdere bindingen zijn, dan komen de aantrekking en de afstoting bij een kortere afstand met elkaar in evenwicht.

Berichten: 3

Re: Bindingsafstanden

Wel je, dat was zo een beetje de bedoeling van mijn vraag. Hoe meten ze eigenlijk afstanden tussen atomen? Niemand heeft volgens mij ooit een atoom gezien dus laat staan dat ze dan de afstand kunnen meten... Nu vraag ik me gewoon af of dit ook gebaseerd is op veronderstellingen uit proeven zoals bij zovele theorieën in de chemie. Vergeef me de lompe vragen, ik ben maar een beginner in deze discipline van de wetenschap :D

Berichten: 1.153

Re: Bindingsafstanden

volgens mij met crystalografie en rontgenstralen kan je een kristal rooster opheldederen en daarmee kan men dan weer afstanden berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bindingsafstanden

volgens mij met crystalografie en rontgenstralen kan je een kristal rooster opheldederen en daarmee kan men dan weer afstanden berekenen.
Laat kristallografie nou mijn vak zijn..... maar: dat is niet de enige methode hoor.

1. Met kwantummechanica kun je een heleboel eigenschappen van moleculen voorspellen. Ook bindingsafstanden.

2. Met microgolfspectroscopie kunnen rotatie-energieen van moleculen worden gemeten. Daaruit kun je de afstanden schatten.

3. Met infrarood-spectroscopie kunnen de vibraties van bindingen worden gemeten. Daaruit kan worden afgeleid hoe strak een binding in elkaar zit.

4. Met de moderne probe-microscopen kunnen atomen wel degelijk worden gezien, maar de resolutie is niet voldoende om de afstanden tussen de atomen nauwkeurig individueel te meten.

Inderdaad is diffractie van Röntgenstralen een goede manier om te zien waar alle elektronen in het molecuul zitten. En neutronendiffractie kan zelfs worden gebruikt om de kernen direct te zien.

Reageer