KCl tegen sneeuw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 37

KCl tegen sneeuw

Ik zag vanmorgen op het nieuws dat ze in Moskou geen pekel strooien tegen de sneeuw maar KCl. Dit schijnt goed te werken maar de hondenbezitters zijn er minder blij mee, want de honden krijgen last van hun pootjes. De pootjes krijgen scheurtjes en zo.

Sommige baasjes trokken hun honden no speciale schoentjes aan, maar dat lijkt me ook niet echt een oplossing.

Weet een van jullie waarom de hondenpootjes zo slecht tegen de KCl kunnen?

KCl is gewoon een zout toch?

En mmischien weet ook iemand een oplossing voor de mensen in Moskou, iets dat goed helpt tegen de sneeuw en wat niet schadelijk is voor de honden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KCl tegen sneeuw

Ik denk dat KCl hygroscopisch is, dus vocht aantrekt. Dat zou verklaren waarom de pootjes op den duur kloofjes krijgen: het KCl onttrekt vocht aan de zachte huid.

Dat denk ik tenminste...

Edit: typo
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 243

Re: KCl tegen sneeuw

Ik denk het ook, Beryllium... KCl is volgens mij hygroscopischer dan NaCl, in lijn met bijv. KBr, dat is nog erger.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: KCl tegen sneeuw

Is het geen CaCl2 dat ze gebruiken... want dat zou die irritatie wel verklaren; in Nederland wordt ook strooizout gebruikt met een deel calciumchloride; spoelt minder snel weg en andere voordelen.

http://www.strooizout.be/

Berichten: 243

Re: KCl tegen sneeuw

Zou ook kunnen, en dan blijft de theorie van DrQuico overeind; CaCl2 is natuurlijk ook nogal hygroscopisch.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: KCl tegen sneeuw

Zou ook kunnen, en dan blijft de theorie van DrQuico overeind; CaCl2 is natuurlijk ook nogal hygroscopisch.
Laat Berry het niet lezen :D

Komt het er eigenlijk niet op neer dat alle zouten gewoon slecht zijn voor de zachte huid ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KCl tegen sneeuw

Pruts0r schreef: Zou ook kunnen, en dan blijft de theorie van DrQuico overeind; CaCl2 is natuurlijk ook nogal hygroscopisch.
Laat Berry het niet lezen :)
Te laat Afbeelding :D
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 243

Re: KCl tegen sneeuw

Pruts0r schreef: Zou ook kunnen, en dan blijft de theorie van DrQuico overeind; CaCl2 is natuurlijk ook nogal hygroscopisch.
Laat Berry het niet lezen :)
OMG, mijn nederige excusses Beryllium... :D

Maar weer on-topic : Ja, de meeste zouten zijn niet al best voor de huid, maar er zijn wel degelijk gradaties in aan te brengen.

Berichten: 1.153

Re: KCl tegen sneeuw

Maar weer on-topic : Ja, de meeste zouten zijn niet al best voor de huid, maar er zijn wel degelijk gradaties in aan te brengen.
heb je daar een lijst van?

ik heb in het verleden al eens naar gezocht en niet echt iets gevonden.

Berichten: 243

Re: KCl tegen sneeuw

Poe... Daar vraag je me wat. Ik weet niet of hygroscopiciteit door analitici gequantificeerd is, al lijkt me van wel. Maar aangezien ik geen analyticus ben, durf ik daar geen uitspraken over te doen, en beschik ik al helemaal niet over een dergelijke lijst...

Iemand ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KCl tegen sneeuw

OMG, mijn nederige excusses Beryllium...  :D
Excuses geaccepteerd :)
Ik weet niet of hygroscopiciteit door analitici gequantificeerd is, al lijkt me van wel.
Ja vast en zeker wel... in een handbook of chemistry zou je zoiets wel moeten tegenkomen denk ik. Van de echt hygroscopische zouten zoals P2O5 is dat volgens mij best gequantificeerd (leuk scrabblewoord trouwens).

Of anders: als je weet hoeveel kristalwater er voor elk zout wordt opgenomen kan je een molverhoudign zout/water makkelijk bepalen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: KCl tegen sneeuw

Niet op elke slak zout leggen, daar kunnen ze niet tegen..... :D

Berichten: 1.153

Re: KCl tegen sneeuw

ik heb nog een andere vraag. Is hygroscopiteit de enige reden waarom zouten pijn doen? (aan de pootjes van Russische hondjes of aan wonden van "onhandige" chemici) of zijn er nog andere redenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: KCl tegen sneeuw

Ik dacht aan osmose.....dat bedoelde ik eigenlijk ook bij die slakken en dat zout! :D

Berichten: 2.746

Re: KCl tegen sneeuw

Beryllium schreef: Van de echt hygroscopische zouten zoals P2O5 is dat volgens mij best gequantificeerd (leuk scrabblewoord trouwens).
P2O5 is volgens mij geen zout

osmose lijkt me mogelijk en als KCl zo iritant voor de hondjes is moet je toch minstens ook een effenct hebben bij de hondjes die door de NaCl lopen want die twee zouten liggen qua eigenschappen zeer dicht bij elkaar

Reageer