[scheikunde] Lood in Paracetamol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Lood in Paracetamol

Goedenmiddag

Voor ons project (HLO) zijn we bezig met diverse bepalingen op paracetamol

Het gaat hier om het uitvoeren van oude methoden volgens de Farmacopee, en hiervoor zelf een nieuwe werkwijze te verzinnen.

De meeste informatie die we nodig hebben konden we wel vinden, er is alleen nog 1 ding waarvan ik hoop dat er iemand is die me ermee kan helpen.

Op de grondstof paracetamol wordt een bepaling voor het lood gehalte gedaan.

Volgens de farmacopee gaat dit met een Coulometrische test, maar voor de nieuwe methode gaan we dit met een Oven-AAS proberen.

We hebben het voorschrift en alles al voor elkaar, alleen 1 ding willen we graag nog weten, maakt het wat makkelijker als we volgende week beginnen.

Heeft iemand enig idee wat het gehalte Lood in Paracetamol ongeveer is ?

Heb internet en bedrijven al afgestruint maar nog niks gevonden

We verwachten zelf dat het ongeveer enkele ppb zal zijn.

Alvast bedankt,

Labmeister

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

lood is giftig en daarom verwacht ik dat als het er al inzit in hele kleine hoeveelheden zal zijn, anders heeft de FDA nooit paracetamol goed gekeurd als medicijn. Dus die paar ppb zal wel een goede schatting zijn.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Jep dat denk ik ook. Bedenk wel dat je een goede voorbewerking moet gaan doen wil je uberhaubt iets van de ruis kunnen onderscheiden (concentreren ofzo). De oven AAS is trouwens een goede oplossing, deze methode heeft al redelijk lage detectie limieten.

Al zit ik wel met de vraag hoe komt lood in de paracetamol? Weet iemand daar een antwoord op? Of is het gewoon een verontreiniging die er toevallig in kan zitten?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Waarschijnlijk een 'chemicaliën blanco'...

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Labmeister schreef: Het gaat hier om het uitvoeren van oude methoden.

Op de grondstof paracetamol wordt een bepaling voor het lood gehalte gedaan.
Dit staat zeker in oude methode, dat er lood in zit? Volgens mij zit dit niet meer in de huidige paracetamol. Beetje onzinnig, lood in een medicijn, omdat dit niet afgebroken of afgevoerd kan worden door het lichaam en het lood wordt opgeslagen in vetweefsel of de lever zelf. Dus al is het een paar ppb, uiteindelijk zal dit stijgen naar een ppm. (overdreven natuurlijk)

Heb even de bijsluiter gelezen en ik kan het niet vinden dat lood aanwezig is misschien kijk ik erover heen. Maar ik ga ervan uit dat als het aanwezig is dat het wel vermeldt staat?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

dank u allen voor de reacties.

Het zou er idd eigenlijk niet in moeten zitten, en waarom het dus wel bepaald wordt snap ik ook niet.

Maar ik denk dat ik maar gewoon een verzadigde oplossing ga maken en kijken of er uberhaupt een signaal uitkomt.

Tx guys!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Het zou er idd eigenlijk niet in moeten zitten, en waarom het dus wel bepaald wordt snap ik ook niet.
Stel dat het er perongeluk wel in zit... Na het meten kan je zeggen dat het er niet in zit en anders moet je zeggen dat je ervanuit gaat dat het er niet in zit en dat is nogal een verschil in de medische wereld...

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Labmeister schreef: Het zou er idd eigenlijk niet in moeten zitten, en waarom het dus wel bepaald wordt snap ik ook niet.
Stel dat het er perongeluk wel in zit... Na het meten kan je zeggen dat het er niet in zit en anders moet je zeggen dat je ervanuit gaat dat het er niet in zit en dat is nogal een verschil in de medische wereld...
Ja maar dan kun je op alles controleren. Ik verwacht dus dat er een reden is waarom er lood in zou kunnen zitten.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

In het eerste bericht heeft labmeister het over de grondstof paracetamol.

ik weet niet zeker, maar is paracetamol een grondstof? nee toch?

Ik weet niet hoe dit is geproduceerd, maar kan het zijn dat er ergens in de productie lood nodig is? (ik ben geen organicus) Dan kan ik snappen waarom er een loodbepaling nodig is.

Anders vind ik het een overbodige test... ik ga namelijk ook niet testen over er water in mijn natrium zit..toch?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Dankjulliewel, Jeroen en Napo, punt is redelijk duidelijk, als er geen reden is waarom het erin zou zitten waarom dan meten, logisch...

4-aminofenol + azijnzuuranhydride = paracetamol, nee dus geen lood...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

4-aminofenol + azijnzuuranhydride = paracetamol, nee dus geen lood...
4-aminofenol (99%) + azijnzuuranhydride (99.5%) = paracetamol plus wat rommel. Zou natuurlijk kunnen, want loodacetaat lost goed op, het is niet eens echt onmogelijk dat lood een "normale" microverontreiniging van azijnzuuranhydride is.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Paracetamol wordt als ik het goed heb gemaakt uit fenol:

fenol -> 4-nitrofenol -> 4-aminofenol -> 4-acetamidofenol (paracetamol)

Het kan ook zo zijn dat de loodverontreiniging bij de reductiestap ontstaat. Ik weet niet precies op welke manier deze reductie in de praktijk wordt uitgevoerd (tin, ijzer of katalytisch met palladium), maar er worden wel metalen bij gebruikt. En waar een metaal is, zijn er ook verontreinigingen van andere metalen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

Heb een ijklijn gemaakt en daarna t monster gemeten

Het monster was "eigen grondstof" voor paracetamol tabletten.

Omdat ik er een erg hoog signaal uitkreeg heb ik ook even een meting op pure paracetamol gemeten.

Wat bleek, de leraar had de grondstof opzettelijk vervuild

kwam ongeveer 200 ppb lood tegen.

Bedank voor de hulp iedereen

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Lood in Paracetamol

mooi dat wij als chemieforum je hebben kunnen helpen.

Ik hoop voor je leraar dat als hij hoofdpijn heeft hij de goede paracetamol neemt :D

Reageer