[Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Moderator: physicalattraction

Berichten: 64

[Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Hey mensen, sorry voor de onduidelijke titel maar ik zit al een tijdje met een brandende vraag... heb veel op internet gezocht maar geen duidelijke info gekregen dus ik dacht mischien kunnen jullie me helpen...

Sommige vliegtuigen krijgen bij een bepaalde snelheid een soort wolk om het toestel heen, is dit alleen als ze supersonisch vliegen? dus dat ze door de geluidsbarriere heen en dat je hem ziet breken als een soort wolk?

Of is dit een soort verdampingsproces waarbij er voor een korte periode een soort wolk ontstaat?

Of zit ik er helemaal langs en is het iets heel anders :P

hier is een plaatje van het verschijnsel voor de verduidelijking:

Afbeelding

Alvast bedankt, Markzor.

(het staat toch wel in het goede subforum? :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Ik ken dat plaatje ook. Als ik het goed heb is het gewoon de lucht die enorm samengeperst wordt door de hoge snelheid. De waterdamp die dan in de lucht zit wordt ook samengeperst en dat is wat je ziet als een "witte wolk".

Mensen die er meer verstand van hebben: corrigeer/vul aan aub 8)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Zoals Ger het omschrijft is het in grote lijnen wel correct. Je kunt er ongetwijfeld allerlei details bij gaan halen, maar dan zullen we wel heel diep moeten gaan....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Hoewel ik het tegen ben gekomen in mijn studie, is aerodynamica niet mijn specialiteit. Het volgende is dan ook onder voorbehoud:

De plaatsing van die nevel leidt me ertoe om te geloven dat het hier juist gaat om lokale luchtdrukverlaging, niet verhoging. Een gelijksoortig effect kan soms gezien worden boven vleugelwortels van een straaljager die een scherpe bocht maakt. De lokale luchtdruk boven de vleugel is in zulke gevallen erg laag, dit leidt tot een lagere lokale temperatuur (gaswet) en daarmee condensatie van vocht.

Het gaat in deze gevallen volgens mij niet om een schokgolf! Een schokgolf gaat juist gepaard met een opwarming van de lucht, wat condensatie van waterdamp op condensatiekernen juist zou tegengaan.

[edit]: ik heb een preciezere omschrijving gevonden. Kijk op: http://www.galleryoffluidmechanics.com/con...den/pg_sing.htm voor een technische, maar betrouwbare uitleg. Het betreft inderdaad lagedrukgebieden, die zich apart gaan gedragen bij transsone snelheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Leuk, ik dacht altijd dat het de schokgolf was van het doorbreken van de geluidssnelheid. Blijkt dat ik het altijd verkeerd gedacht had.

En weer een urban legend de wereld uit... :roll:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

En hoe ontstaat die lage druk dan? Is dat doordat de lucht naar voren wordt gestuwd en dus niet meer "normaal" verdeeld is?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Ik heb hier een keer het filpmje hiervan gezien. Dit treedt op als het vliegtuig rond de geluidssnelheid vliegt. De theorie is dat door de lage luchtdruk achter het vliegtuig eventuele waterdamp in de lucht condenseert. Dit treedt niet altijd op, maar vraag specifieke weersomstandigheden. Dan komt er dus in 1 keer een wolk achter de straaljager.

Linkjes:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...und/soubar.html

http://news.nationalgeographic.com/news/20...undbarrier.html

Filmpje
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

ik zou normaal iets van aerodynamica moeten kennen :roll: . heb me wel beperkt tot subsone snelheden, maar in principe mag da niet te veel veranderen aan supersone snelheden(voor zover ik me nog vaag herinner). volgens mij zit het zo: aan het oppervlak van de straaljager heb je een drukverhoging/laging door de aanwezigheid van een grenslaag(lagesnelheidszone). druk is immers omgekeerdevenredig met snelheid. achter het toestel is een loslatingszone echter(de luchtstroom kan het profiel van het vliegtuig niet volgen door een scherpe hoek of te steile drukgradient waardoor de centripetale kracht groter wordt dan de tegengestelde drukkracht ten gevolge van de luchtsnelheid, en de lucht dus loslaat). dit houdt in dat er wervels worden gevormd(vonkarman straat), en dat we ons in lage snelheden bevinden(in de loslatingszone gelden de "normale" wetten niet). ik denk dat het feit dat we eerst vertrekken van hoge luchtstroomsnelheden, en dat die in de loslaatzone lage snelheden hebben, dat de lucht wa gecomprimeerd wordt, en dus ook nevel gaan vertonen bij voldoende hoge compressie.

nuja, het kan zijn da het volledig verkeerd is, want ik heb me destijds niet met supersone flows beziggehouden. in alle geval lijken de schokgolven er ook iets mee te maken hebben(schokgolven ten gevolge van de grenslaag uiteraard)

mmm, zo lang geleden allemaal (1 jaar :P )

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Mathy, je uitleg klopt helaas niet! De condensatie die optreedt op die foto is het gevolg van lage luchtdruk, niet hoge luchtdruk.

Bij lagere vliegsnelheden kan ook condensatie optreden boven de gehele vleugel, doordat de luchtdruk daar lager is. Die oorzaak hangt sterk samen met de generatie van lift door de vleugel: hoge luchtdruk aan de vleugelonderzijde, en lage luchtdruk aan de vleugelbovenzijde. In die situatie zie je dan ook alleen maar condensatie optreden aan de bovenzijde van de vleugel.

De condensatie die op de foto optreedt is echter typisch iets wat kan gebeuren wanneer het vliegtuig transsone snelheden bereikt (dus snelheden dicht in de buurt van de geluidssnelheid). De stroming kan boven en onder de vleugel lokaal supersoon worden, en dit gaat gepaard met een relatief sterke lokale luchtdrukverlaging en dus temperatuurverlaging, wat weer tot condensatie van waterdamp leidt. De links die eerder in deze thread zijn gepost geven meer informatie hierover, maar hier is er nog eentje:

http://www.fluidmech.net/tutorials/sonic/p...uert-clouds.htm

Even een vriendelijk bedoelde tip: lees eerst even de thread door (werp ook een blik op links die ertussen zitten) voordat je je eigen antwoord post. Dit voorkomt een hoop verwarring die kan optreden als mensen uitleg gaan posten die op foutieve info gebaseerd is.

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

en dat we ons in lage snelheden bevinden(in de loslatingszone gelden de "normale" wetten niet).
ah ik zei er toch bij dat in de loslaatzone de normale wetten niet gelden(snelheid omgekeerd evenredig met druk). kheb me wel vergist met compressie en decompressie. de loslaatzone wordt veroorzaakt door een negatiever wordende steile drukgradient, dus uiteraard moet de lucht decompresseren en niet compresseren. my bad ...

in alle geval, die dingen kun je allemaal zeer gemakkelijk simuleren, en daar komen ontzettend mooie filmpkes uit, met de juist berekende waarden en al. echt wel chique dinges allemaal!

Berichten: 64

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Dankjewel, ik snap ik er wat meer van en kan ik me verder verdiepen in de luchtvaart :roll:

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Ja luister, klinkt mooi allemaal, maar op de filmpjes ontstaat de wolk VOORdat de straaljager de wolk creeert.....hoe zit dat???

:roll:

Berichten: 375

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

maar op de filmpjes ontstaat de wolk VOORdat de straaljager de wolk creeert
hoe kan de wolk nu ontstaan voor dat de wolk gecreeërd wordt? je sprekt jezelf wel tegen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Heb die vreemde wolk ook gezien. Zou dus een geval van onderdruk moeten zijn. Ik woon nabij de Westerschelde, en zie regelmatig die super-containerschepen langsvaren. Je zou verwachten dat voor zo'n bakbeest uit het water opgeduwd zou worden. Iets wat niemand mij nog mooi heeft kunnen uitleggen, is dat voor het schip uit het water tegen de dijk soms ruim een halve meter kan zakken om ergens tijdens de passage van het schip met dubbel geweld terug te komen. Even later arriveren dan de boeggolven tegen de dijk. (lieslaarzen aan!!!)

Een vergelijkbaar verschijnsel zag je op die filmpjes van de kerst-tsunami.

misschien dat dit ook zoiets is, en wat dan net zichtbaar wordt in combinatie met een lokaal lagedrukbelletje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Stromingsleer] Soort wolk om een straaljager?!

Jan, dat klinkt interessant. Heb je misschien een foto of figuur waarin dat effect zichtbaar is aan de kade? Ik heb het vermoeden dat het met het breken van golven te maken heeft (het verschijnsel dat golven op een gegeven moment 'struikelen' wanneer de top het dal inhaalt), maar om er zeker van te zijn zou ik een filmpje of foto moeten zien waarin het effect duidelijk is.

Reageer