Simpele alkaloide synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 111

Simpele alkaloide synthese

Ik zou graag eens een (simpel) alkaloide of geneesmiddel synthetiseren. Ik heb al even rondgekeken op orgsyn.org, zonder al te veel resultaat. Atropine intresseerde me wel, maar daar had je dan weer een (wat ik er toch van vind) exotisch aldehyde voor nodig.

Heeft iemand misschien een idee?

Berichten: 243

Re: Simpele alkaloide synthese

Je zou eens een search als deze kunnen doen, of iets dat er op lijkt. Ik weet niet of je toegang hebt tot chemische tijdschriften ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Simpele alkaloide synthese

Om botsing met de regels te voorkomen moeten de antwoorden op deze vraag beperkt worden tot de synthese van geneesmiddelen.

Berichten: 111

Re: Simpele alkaloide synthese

Waarom moet dit beperkt blijven tot geneesmiddelen? Alkaloïden hebben meestal wel een psychoactieve werking, maar dat kan je ook zeggen van veel geneesmiddelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Simpele alkaloide synthese

Dat is waar, het is gewoonweg niet de bedoeling dat op dit forum een synthesevoorschrift voor psychoactieve alkaloiden of andere als (party)drugs bekende verbindingen komen te staan.

Berichten: 111

Re: Simpele alkaloide synthese

Dit was mijn bedoeling ook helemaal niet hoor. Ik wou gewoon eens een alkaloide synthetiseren en mogelijk ook te gebruiken als eindwerk.

De meest drug-syntheses kan je sowieso al gewoon op het internet vinden.

Ik dacht dat de meeste antibiotica nogal complex waren en dus moeilijk te synthetiseren, maar zijn er misschien eenvoudigere die wel simpel te maken zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Simpele alkaloide synthese

Antibiotica zijn inderdaad niet altijd zo gemakkelijk te maken. Aspirine en paracetamol zijn daarentegen wel gemakkelijk te maken. De synthese-voorschriften hiervoor zijn ook gemakkelijk te vinden.

Berichten: 3

Re: Simpele alkaloide synthese

oh jah??? ;)

waar dan??? :)

Berichten: 243

Re: Simpele alkaloide synthese

Uit een ander topic van dit forum gekoppiepeest :

om aspirine te maken:

breng in een reactiekolf van 250 ml 10g gedroogd salicylzuur en 15 g vers gedestilleeerd azijnzuuranhydride. Voeg voorzichtig 5 druppels gecncentreerd zwavelzuur toe. Zorg dat de inhoud goed gemengd wordt (met behulp van een magnetische roervlo). Warm het mengsel op en hou de temperatuur gedurende 15 minuten op 50 à 60 °C. Roer ondertussen (nog steeds met de roervlo) Laat afkoelen en roer nu en dan. Voeg 150 ml water toe en filtreer de gevormde kristallen af.

Het ruwe acetylsalicylzuur wordt gezuiverd door de kristallen op te lossen in 30 ml warme ethanol en door uitgieten van deze oplossing in ongeveer 75 ml warm water. Wanneer er zich kristallen vormen warmt men het mengsel terug op tot alles weer is opgelost. Laat de bekomen heldere oplossing nu traag afkoelen. Mooie naaldvormige kristallen scheiden zich nu af. Filtreer en droog.

Om te controleren of je zuiver product hebt, kan je dus doen met een dunnelaagchromatografie, of je kan een smeltpuntsbepaling doen. Het smeltpunt zou dan tussen 140 en 142°C liggen.

Je moet wel voorzichtig zijn met het toevoegen van het water. de overmaat azijnzuuranhydride wordt exotherm ontbonden en er kunnen zure dampen opstijgen.
Gewoon met de search gevonden...

Reageer