invloed van zware metalen op enzymen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

invloed van zware metalen op enzymen

beste mensen

ik heb op school een proef gedaan "De invloed van zware metalen op enzymen''

ik weet aleen nu niet meer het antwoord op twee vragen mischien heeft iemand anders dit practicum gedaan?

-Pipetteer in 4 reeksen van 8 buizen in elke buis 9,5ml demiwater en voeg daaraan 3 druppels lugol toe. Dit zijn je monsterbuizen.

-Neem 4 reageerbuizen en pipetteer in deze buizen

-5ml zetmeel(1%)

-1ml fosfaatbuffer(pH=6,2)

-1ml 0,9% NaCl

-1ml van de juiste ZnCl2 concentratie. Dit zijn substraat buizen

-Doe in de vijfde buis ongeveer 7ml amylase (0,003%).

Zet de buizen in een waterbad van 25oC.

-Voeg na 10minuten aan elke substraatbuis 1ml amylase toe (0,003%) en meng goed. Laat de buizen in het waterbad staan.

-Haal na precies 5 minuten 0,5ml van het mengsel uit buis 1 en breng deze in een monsterbuis van reeks 1.

-Herhaal dit elke 5 minuten.

-Meet in overleg met je docent de transmissie van de buizen bij een golflengte van 600nm. Noteer de waardes.

1 Als de blauwe kleur snel verdwijnt is het enzym dan actief of minder actief?

2 Als in beide buizen de blauwkleuring even snel verdwijnt wat kan je dan concluderen?

op deze 2 laatste vragen kan ik geen antwoord bedenken en ik vind het maar een vaag practicum!

weet iemand raad???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: invloed van zware metalen op enzymen

1 Als de blauwe kleur snel verdwijnt is het enzym dan actief of minder actief?

2 Als in beide buizen de blauwkleuring even snel verdwijnt wat kan je dan concluderen?
vraag 1: de kleur verdwijnt snel omdat het enzym amylase actief is. Het lugol is een jood oplossing en dat kleurt zetmeel blauw. Indien het zetmeel om wordt gezet in glucose kleurt het niet meer aan.

vraag2: deze vraag vind ik niet echt duidelijk. wat zijn nu je variabelen? Als ze even snel verkleuren kan betekenen dat de verhouding aan substraat en enyzmactiviteit evenredig aan elkaar zijn.

MvG Ron

Berichten: 27

Re: invloed van zware metalen op enzymen

1 Waarom moet je uit beide buizen precies na 5 minuten een monster nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: invloed van zware metalen op enzymen

Ik denk dat het enzym zoveel tijd nodig heeft om tot een optimum te komen.

MvG Ron

Reageer