ethoxyethaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

ethoxyethaan

Hoe maak je geconcentreerd ethoxyethaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ethoxyethaan

Hoe maak je geconcentreerd ethoxyethaan?
Dat spul heet normaalgesproken gewoon "ether" of "diethylether". Dat is een vloeistof die bij ca. 37C kookt, en die slecht met water mengt. ZEER BRANDGEVAARLIJK. Een geconcentreerde oplossing ervan kun je niet maken, want het lost niet op.

Wel kun je de zuivere stof synthetiseren uit ethanol onder invloed van geconcentreerd zwavelzuur. Dit is echter een ZEER GEVAARLIJK experiment, beslist niet aan te raden.

Berichten: 30

Re: ethoxyethaan

Echo schreef: Hoe maak je geconcentreerd ethoxyethaan?
Dat spul heet normaalgesproken gewoon "ether" of "diethylether". Dat is een vloeistof die bij ca. 37C kookt, en die slecht met water mengt. ZEER BRANDGEVAARLIJK. Een geconcentreerde oplossing ervan kun je niet maken, want het lost niet op.

Wel kun je de zuivere stof synthetiseren uit ethanol onder invloed van geconcentreerd zwavelzuur. Dit is echter een ZEER GEVAARLIJK experiment, beslist niet aan te raden.
Bovendien, waarom zou je het willen maken als je het gewoon kan kopen. En als je het niet kan kopen dan kan je vast ook niet aan de stoffen komen die nodig zijn om het te maken :D .

Berichten: 31

Re: ethoxyethaan

Hmm, hoe kan ik dat dan maken uit ethanol met zwavelzuur? Dat kan ik vast wel geregeld krijgen op school dat ik daarmee mag werken.

Waar kan je het eventueel kopen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ethoxyethaan

Je kunt het kopen bij acros of sigma-aldrich o.i.d. Eigenlijk dus van dezelfde leverancier waar de school zijn overige chemicalien vandaan haalt.

Berichten: 151

Re: ethoxyethaan

Oxidatie van EtOH met H2SO4.

En dan moet je het destileren en Etheronder in gas vorm bij hoge temperaturen is best wel brandbaar/explosief.

Dus moet onder inerte atmosfere worden gedestileer en vacuum mogelijk.

Ether is makkelijk te krigjen, vooral voor scholen, waarschijnlijk heeft je school het ook wel.

Berichten: 243

Re: ethoxyethaan

Ether is makkelijk te krigjen, vooral voor scholen, waarschijnlijk heeft je school het ook wel.
Waarschijnlijk wel, waar moet je bij biologie de Drosophilae anders mee verdoven ??

Niet moeilijk gaan doen, zeker niet zelf maken, dat levert alleen maar onnodig gevaar op.

Reageer