DNA bereiding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

DNA bereiding

In het practicum celbiologie moeten we het DNA uit een banaan/kiwi halen. Dit staat allemaal mooi uitgelegd (in stukjes doen, H2O toevoegen, NaCl toevoegen, mixen, filtreren, wassen, ijskoude ethanol toevoegen => wit snot(=DNA)) Afbeelding

Nu moeten we in ons verslag schrijven waarom er een witte slijmerige massa ontstaat na toevoeging van ethanol; en waarom het DNA in oplossing gaat na toevoeging van NaCl... Afbeelding

Ik heb al met een medestudent overlegd, en hij dacht dat de partieel positief geladen H atomen van de OH groep van ethanol zich rond de negatief geladen O's van het DNA zouden schikken en zo er een mantel rond vormen, waardoor het onoplosbaar wordt, maar dat vond ik nogal ver gezocht :D

Kan iemand me helpen? Afbeelding

Alvast Bedankt :)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DNA bereiding

Het doel om zouten toe te voegen is de suiker-fosfaat groepen van DNA te neutraliseren, maar de taak van de ethylalcohol is een weinig complexer dan "verwijderend" het water. Dus gaat het zich tegen het water keren. Voor een precipitatie gaat het om het vormen van ionenparen tussen polyanion (DNA) en het kation Na+. In verdunde oplossing in water, zijn DNA en Na+ in de vrije ionenvorm en worden zij omringd door één of meerdere lagen watermolecules. Dus oplosbaar

MvG Ron

Berichten: 4

Re: DNA bereiding

Hey,

ik zie dat jullie verstand hebben over dit practicum (DNA zichtbaar maken) en dat komt goed uit want ik heb een vraag.

Waarom moet het water in een warm water bad van 60 graden? en daarna weer gekoeld worden in ijswater???

Bij voorbaat dank,

Afbeelding Wessel Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: DNA bereiding

Nou volgens mij om hetzelfde geval dat in warme thee meer suiker oplost dan in koude. Zou je warme thee verzadigen met suiker, dan slaat deze neer zodra je gaat afkoelen.

Berichten: 4

Re: DNA bereiding

Nou volgens mij om hetzelfde geval dat in warme thee meer suiker oplost dan in koude. Zou je warme thee verzadigen met suiker, dan slaat deze neer zodra je gaat afkoelen.
Dus je breekt dan makkelijker de suiker-fosfaat ketens?? Weet iemand nog een ander mogelijk antwoord? Ik kreeg van mijn docent de hint dat de warmte iets intact houdt, maar ik weet niet of deze hint klopt dus kom met mogelijkheden, graag.

Mzzzzzzl,

Afbeelding Wessel Afbeelding

Berichten: 337

Re: DNA bereiding

Waarom moet het water in een warm water bad van 60 graden? en daarna weer gekoeld worden in ijswater


Ik heb zo'n idee dat dit met het denatureren van de eiwitten te maken heeft.

Door de temperatuursverhoging kunnen de eiwitten niet meer in hun oorspronkelijk conformatie (=vorm) blijven. Dit heeft als gevolgd dat de hydrofobe ketens zich naar buiten keren, en de eiwitten niet meer in oplossing kunnen blijven (al helemaal niet in een koud milieu. Bedoelde je dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DNA bereiding

Ik denk ook dat het te maken heeft met het denatureren van eiwitten maar ik vermoed dat dit ook te maken heeft met het denatureren van enzymen.

Deze enzymen kunnen misschien schadelijk zijn voor het vrijgekomen DNA. Ik weet het niet zeker meer poosje geleden moet ik ff opzoeken.

MvG Ron

Berichten: 337

Re: DNA bereiding

Ik denk ook dat het te maken heeft met het denatureren van eiwitten maar ik vermoed dat dit ook te maken heeft met het denatureren van enzymen


Zijn enzymen geen eiwitten dan? En hoe zit het dan met proteinen? 8-[

Berichten: 4

Re: DNA bereiding

denatureren van de eiwitten klopt. Ik heb het ingeleverd en het antwoord klopt. Het gaat om het denatureren van het eiwit histon (het bind-eiwit wat het DNA bindt). Dank U!

Afbeelding Wessel Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DNA bereiding

Zijn enzymen geen eiwitten dan? En hoe zit het dan met proteinen?
LoL

Ik bedoel hier alleen mee dat enzymen DNA kunnen ontbinden zoals DNase. En inderdaad enzymen is ook een eiwit. Op de laatste vraag ga ik maar niet op in 8-[

MvG Ron

Berichten: 704

Re: DNA bereiding

buckethead schreef: denatureren van de eiwitten klopt. Ik heb het ingeleverd en het antwoord klopt. Het gaat om het denatureren van het eiwit histon (het bind-eiwit wat het DNA bindt). Dank U!

Afbeelding Wessel Afbeelding
het eiwit dat om DNA zit zijn er heel wat en heten histoneiwitten. Deze worden verwijderd door proteinase K en dat is geen denaturatie, maar gewoon een totale vernietiging van het eiwit. Denaturatie is iconformatieverandering.

Reageer