geneesmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

geneesmiddelen

Misschien een domme vraag hoor...

Maar wat maakt het eigenlijk uit of een geneesmiddel in de maag of in de darm uiteenvalt?

Alvast bedankt!

Berichten: 111

Re: geneesmiddelen

Domme vragen bestaan niet.

Er staat bij de bijsluiter "innemen met een half vol glas met water --> komt in de maag terecht" of er staat " innemen met een vol glas water --> komt dus in de darmen terecht" Er is een verschil in. Bijvoorbeeld een zuurremmend middel, moet met een half vol glas worden ingenomen om een meer direct effect te hebben. Het kan geen kwaad als het met een vol glas wordt ingenomen, alleen het effect duurt wat langer.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: geneesmiddelen

Het verhaal met glazen water van John ken ik niet, maar denk eens aan de pH, in je maag is die nog even een flink stuk lager dan in je darmen en veel medicijnen kunnen daar natuurlijk niet tegen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: geneesmiddelen

Het verhaal met glazen water van John ken ik niet, maar denk eens aan de pH, in je maag is die nog even een flink stuk lager dan in je darmen en veel medicijnen kunnen daar natuurlijk niet tegen...
Vandaar ook het gebruik van zetpillen :D

MvG Ron

Berichten: 111

Re: geneesmiddelen

Het verhaal met glazen water van John ken ik niet, maar denk eens aan de pH, in je maag is die nog even een flink stuk lager dan in je darmen en veel medicijnen kunnen daar natuurlijk niet tegen...
Heren toch, lezen jullie dan nooit de bijsluiter die gratis verstrekt worden bij het uitdelen van medicijnen als je bij de huisarts ben geweest.

Maar het klopt pH speelt hierbij een rol, vandaar dat er een verschil is tussen een glas halfvol of vol. Want hoe anders komt het ergens in de maag cq darm terecht.

Gaat natuurlijk niet op met een zetpil, moeilijk doorslikken, lijkt mij. :D

ps het is 1 glas halfvol of vol en geen glazen water (lijkt wel op liters ofzo)

Berichten: 251

Re: geneesmiddelen

beste mede-forummers,

of de pil zijn werkzame bestanddelen in de maag dan wel in de darm zal afgeven hangt m.i. gewoon af van de coating die rond de pil zit. Hoe dikker en "zuurbestendiger" die coating is, hoe "ongeschondener" ze door het zure maagmilieu zal passeren en in het darmkanaal terechtkomen. En nu wachten op een student farma :D

Berichten: 2.399

Re: geneesmiddelen

Je hebt gelijk met de coating. Verder moet een medicijn in zijn neutrale vorm zijn wil het het celmembraan kunnen passeren. Een zuur medicijn zal dus in de maag opgenomen worden (hier is het geprotoneerd en dus neutraal), en een basisch medicijn zal zich in de darmen in zijn neutrale vorm bevinden en daar het celmembraan kunnen passeren.

Waar een medicijn opgenomen wordt is natuurlijk heel belangrijk en afhankelijk van de functie die het moet gaan vervullen.

Verder heb ik maar 2 maanden farmachemie gehad, dus het fijne weet ik er ook niet precies meer van.

Dat met een halfglas of volglas dat ken ik helemaal niet. Dat vind ik ook een slap iets, omdat iedereen andere glazen heeft staan. Als dat werkelijk zo kritisch was stond er wel neem in met X ml water.

Leon

Berichten: 1.122

Re: geneesmiddelen

Naar mijn mening is het verhaal over het halve of hele glas totaal niet van belang voor de plek waar het medicijn geresorbeerd wordt.

Ook zonder water te drinken kan ik een medicijn doorslikken die daarna makkelijk in mijn darmen terecht kan komen.

De reden dat er op de gebruiksaanwijzing staat hoeveel water er bij gedronken moet worden heeft (volgens mij) te maken met het feit dat medicijnen niet (altijd) in een "droge"/lege maag terecht mogen komen. Door water te drinken bij het slikken van medicijnen, is er een medium waarin het medicijn op kan lossen en dus minder geconcentreerd in de maag terecht komt.

Grtz Bas

Berichten: 21

Re: geneesmiddelen

Dus als ik het goed heb begrepen, is de plaats waar de capsule oplost afhankelijk van de coating (maagsapresistent of niet).

En of men wilt dat de capsule in de maag of in de darmen oplost is afhankelijk van het gegeven dat het farmaceutisch actieve deel wel of niet stabiel blijft in zuur/basisch milieu.

Ik snap het volgens mij!

Allen bedankt!

Berichten: 2.399

Re: geneesmiddelen

Nou kijk als het in de darmen opgenomen moet worden, moet je het voorbij de maag brengen. Dit wordt dus in de capsule gedaan. Het hangt van het type geneesmiddel af waar het opgenomen wordt. Een zuur in de maag, en een base in het darmkanaal.

Dit is het volgens mij in het kort.

Suc6,

Leon

Berichten: 104

Re: geneesmiddelen

het gebruik van zetpillen is vooral handig als je veel overgeeft, als je dan medicijnen inneemt dan zijn ze er weer uit voordat het gewerkt heeft. Een zetpil komt niet in de maag (tenminste bij goed gebruik) en dan komt de werkende stof wel vrij.

Berichten: 13

Re: geneesmiddelen

het gebruik van zetpillen is vooral handig als je veel overgeeft, als je dan medicijnen inneemt dan zijn ze er weer uit voordat het gewerkt heeft. Een zetpil komt niet in de maag (tenminste bij goed gebruik) en dan komt de werkende stof wel vrij.


Daarbij komt nog het 'omzeilen' van de poortader die van de maag direct naar de lever leidt. Rectale toediening heeft dus als voordeel dat het geneesmiddel direct in de bloedbaan wordt opgenomen, en niet eerst wordt gemetaboliseerd door de lever waardoor de werkingzame concentratie afneemt.

Reageer