Substitutie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Substitutie

Bij een substitutie experiment is het de bedoeling om van 3-methyl-1-butanol, 1-broom-3-methyl-butaan te produceren. Hierbij had ik eerst de reactiemengels: (HBr, H2SO4, 3-methyl-1-butanol) gerefluxt. Daarna moest ik het destilleren om het product van H2SO4 te scheiden. In het destillaat zit dan voornamelijk het product 1-broom-3-methyl-butaan, een beetje 3-methyl-1-butanol en water.

De volgende stap de organische laag eerst met water te scheiden, dan met zoutzuur, vervolgens weer met water en als laatst met 5% NaHCO3.

Water zou er zijn om de alcohol op te lossen, maar waar dient zoutzuur en NaHCO3 voor? Ik hoop dat iemand met kan helpen

Berichten: 311

Re: Substitutie

Volgens mij wordt natrium carbonaat gebruikt om het laatste beetje water uit je oplossing te krijgen, HCl kan dezelfde reden hebben?

Berichten: 31

Re: Substitutie

Volgens mij zit Joepiedepoepie niet helemaal goed. Het HCl wordt gebruikt om de aanwezige uitgansstof (alcohol) een beetje te protoneren, zodat deze beter in de waterlaag oplost. Vervolgens wordt de oplossing weer neutraal gewasen met natriumBIcarbonaat. Gewoon een zure extractie dus gevolgd door een neutralisering.

Succes ermee.

HJ

Berichten: 243

Re: Substitutie

Volgens mij wordt natrium carbonaat gebruikt om het laatste beetje water uit je oplossing te krijgen, HCl kan dezelfde reden hebben?
Dat gebeurt met een verzadigde oplossing van bicarbonaat, 5% zal niet werken.

Berichten: 2

Re: Substitutie

wauw, ik ben nieuw op deze site. Niet verwacht dat de reacties zo snel waren:D echt top zijn jullie, bedankt mensen.

Reageer