Atoombindingen stikstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Atoombindingen stikstof

Hallo,

Ik heb een vraag over het aantal atoombindingen van Stikstof, ik kan het nergens op internet vinden en mijn leeraar heeft geen tijd voor me(als hij het me al uit zou kunnen leggen maja)

Ik vraag me dus af waarom Stikstof de ene keer 3 atoombindingen gebruikt (bijvoorbeel in alle amino carbon moleculen) en waarom gebruikt hij er bij andere moleculen(zoals bijvoorbeel N2O) weer 4?

Ik neem aan dat ze me dat hier wél uit kunnen leggen aangezien ik eigenlijk HLO had moeten maja, da komt nog wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Atoombindingen stikstof

Het aantal bindingen wat stikstof aangaat hangt af van de oxidatietoestand van stikstof. Bij de NOx verbindingen heeft stikstof een hogere oxidatietoestand en heeft hierdoor meer bindingen nodig om aan de edelgasconfiguratie te voldoen.

Re: Atoombindingen stikstof

De oxidatietoestand, is dat gewoon het aantal elektronen wat een atoombinding aangaat(het oxidatiegetal toch?)

En een atoom kan tog niet zomaar aan de edelgasconfiguratie gaan voldoen, omdat de elektronenconfiguratie tog alleen verandert bij zuren en basen?(of veranderd de elektronenconfiguratie ook door atoombindingen/oxidatietoestand?) of ben ik nu zo'n leek :$ (eigenlijk wel :D )

Berichten: 232

Re: Atoombindingen stikstof

Het oxidatiegetal is een waarde die aangeeft hoeveel elektronen een atoom in binding afstaat (positief OG) of ontvangt (negatief OG)

Om de octetsructuur te bereiken zullen atomen bindingen aangaan.

Het aantal bindingen dat een stikstof aangaat met een ander atoom is afhankelijk van de electronenstructuur van de bindingspartner. Hoe meer ongepaarde elektronen deze laatste heeft, hoe meer bindingen er kunnen gevormd worden tussen de beide atomen (let wel op: het maximaal aantal bindingen tussen 2 atomen = 3) Daarom vormt N met O 2 bindingen en met C 3 bindingen

Reageer