Solliciteren in de chemiesector

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 11

Solliciteren in de chemiesector

Binnen een paar maand is het zo ver, dan mag ik werk zoeken in de chemie :)

Ging dat makkelijk bij jullie!?

Of moesten jullie maanden wachten op een deftige job?

Ben je al verschillende malen veranderd?

Soms ben ik bang dat ik echt moeilijk een job ga vinden...

Geen zin om jullie ervaringen hier te schrijven :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Solliciteren in de chemiesector

Eh... ik had al een baan voordat ik was afgestudeerd en een diploma had... :D

Uiteindelijk ben ik met mn baan begonnen op de eerste dag dat ik officieel geen student meer was...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 111

Re: Solliciteren in de chemiesector

Was tijdelijk begonnen bij TUD enzymologie, dienst ingegaan en toen via een uitzendbureau mijn eerst officiele baan als petrofysich analist, na een paar weken een jaarcontract en toen voor vast, enkele jaren in het buitenland gewerkt en toen heb ik het ingeruild voor een omscholing als kwaliteitscontroleur, daarna ingeruild voor TUD GC-MS project, dat weer ingeruild voor opzetten van een lab in een fabriek, vervolgens weer overgestapt weer naar TUD voor het BioScope project en nu zit ik tijdelijk vast bij mijn huidige werkgever.(deftige job) Dus waarom zorgen maken, er is altijd werk. Lukt het niet via sollicitatie, ga dan langs bij een uitzendbureau, dan doe je werkervaring op.

Bij de TUD enzymologie en bij de laatste werkgever heb ik gesolliciteerd, de rest is netwerken.

Berichten: 243

Re: Solliciteren in de chemiesector

Dus waarom zorgen maken, er is altijd werk.
Dat hangt er nogal vanaf wat je wil en wat je achtergrond is... Als je kiest om te proveren, is dat in de chemie redelijk te doen (ik had al een aanstelling toen ik nog student was), maar als je als MSc ervoor kiest om het bedrijfsleven in te gaan, wordt het toch een ander verhaal. De ervaring leert dat je dan beter een HLO-opleiding kan hebben, omdat HLO'ers over het algemeen praktisch wat beter onderlegd zijn, en, vooral, minder kosten. Als HLO'er zul je dan ook, zelfs op dit moment, redelijk snel aan de bak kunnen, denk ik.

Als je gepromoveerd bent en werk zoekt, is het op het moment niet zo dat je de bedrijven voor het uitkiezen hebt. Je kunt natuurlijk naar het buitenland voor een Post-doc, maar daar moet je zin in hebben. Meestal begint dat met het indienen van een proposal om geld los te krijgen, maar dat kan een lang traject zijn. Een Post-doc in Nederland heeft praktisch geen meerwaarde voor je cv, of je moet vandaar uit al uitzicht hebben op een permanente aanstelling.

Berichten: 104

Re: Solliciteren in de chemiesector

het hangt er ook nogal vanaf, waar je woont en of je kan en wil verhuizen, en welk niveau je hebt. Ik woon in het noorden des lands en kan hier heel moeilijk aan de bak komen met mijn mbo+ niveau. Daarom ben ik toa scheikunde, dat was namelijk wel voorhanden.

Je kan ook altijd open sollicitaties schrijven of eerst tijdelijk te gaan werken, bv de aankomende vakantieperiode zijn er veel tijdelijke vacatures. Zo kun je mooi werkervaring opdoen.

Berichten: 11

Re: Solliciteren in de chemiesector

Hmm ik weet niet waar ik mijn richting kan onder plaatsen maar ik weet niet veel af van HLO's MBO's of dergelijke. Wij noemen dat niet zo in België.

[ik ben studente aan de KHBO --> Katholieke Hogeschool Brugge Oostende]

De sector waar ik het liefste van allemaal zou willen werken is de milieusector. Maar ja, dat wil daarom niet zeggen dat ik zo'n job zal hebben hé.

Ik woon tussen Brugge en Oostende en de meeste bedrijven met chemie liggen in Oost-Vlaanderen en verder. Dus als je op je 'gemak' wil zijn moet je wel verhuizen of je bent uren onderweg.

Soms denk ik wel dat ik moeilijk werk zal vinden, m'n vorige collega's [studenten] hadden ook niet direct een job. We krijgen wel vacatures via school enzo... maar de meeste zoeken industriële en geen graduaten.

En er is idd altijd werk... maar ik wil m'n werk ook nog graag doen!

Wat is volgens jullie het beste om in de werken? KMO's of grote bedrijven zoals BASF, DOW, ...

:D

Berichten: 2

Re: Solliciteren in de chemiesector

Hmm toen ik 2 jaar geleden afstudeerde duurde het ruim een half jaar voordat ik een baantje op een lab kreeg en dat was via een uitzendburo. Ik weet niet hoe de situatie is in belgie maar in nederland is er op het moment een overschot aan analisten en een tekort aan banen. Het gevolg daarvan is dat de kwalificaties om een baan te krijgen vrij hoog liggen wat voor starters een probleem is. Bedrijven vragen vooral om passende ervaring min. 3 jaar. Je moet al bekend zijn met de te gebruiken technieken vnl. GC, HPLC & LC-MS. De bedrijven kiezen liever iemand die al ervaring heeft dan dat ze kennis investeren in starters.

Ik zou je dus adviseren om door te studeren en zoveel mogelijk stages enzo te lopen om ervaring op te doen. Let vooral op de 3 bovenstaande technieken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Solliciteren in de chemiesector

Ik weet niet hoe de situatie is in belgie maar in nederland is er op het moment een overschot aan analisten en een tekort aan banen.
De KNCV en een aantal detacheringsbureau's waar ik mee gemaild hebben zeggen toch héél wat anders... (onderzoek is natuurlijk wel wat moeilijker)

@Vierke: Jij bent dus Bachelor, neem ik aan ???

[edit]

Geen ervaringen mee btw, dat dat even helder is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Solliciteren in de chemiesector

De KNCV en een aantal detacheringsbureau's waar ik mee gemaild hebben zeggen toch héél wat anders... (onderzoek is natuurlijk wel wat moeilijker)
Jorim zou je hier wat meer over kunnen vertellen ;)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Solliciteren in de chemiesector

Ja hoor ;)

Zoals je weet, weet ik niet wat ik wil gaan doen, daarom heb ik zo hier en daar eens wat 'lijntjes uitgegooid' voor informatie.

Ik heb zelf via Kelly geinformeerd naar informatie omtrend mijn mogelijkheden en deze hebben een poosje terug ook een sollicitatietraining op school verzorgd. Daar werd natuurlijk de vraag gesteld hoe het zat met werkgelegenheid en hij noemde dat geen ding om je druk over te maken.

In een aantal C2W's terug stond een artikel over detacheringsbureau's en ook deze noemde het probleem niet.

Verder heb ik persoonlijk een aantal LIMS-bedrijven (o.a. Starlims, Thermo, Class) gemaild om informatie (duidelijk alleen om informatie) en voor de helderheid mijn cv bijgesloten. Ik kreeg van al die bedrijven heel snel reactie (meestal telefonisch) terug wanneer ik langs wilde komen voor een gesprek. Ze willen dus al meer weten van mij en zijn geinteresseerd zonder dat ik 'op zoek' ben... (gaat dan natuurlijk wel om een chemie ICT combi)

Het valt mij dus niet zo op, maar ja ik houd mij er ook niet zo mee bezig, want ik zoek een vervolgopleiding ofzoiets en nog geen werk.... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Solliciteren in de chemiesector

Verder heb ik persoonlijk een aantal LIMS-bedrijven (o.a. Starlims, Thermo, Class) gemaild om informatie (duidelijk alleen om informatie) en voor de helderheid mijn cv bijgesloten. Ik kreeg van al die bedrijven heel snel reactie (meestal telefonisch) terug wanneer ik langs wilde komen voor een gesprek. Ze willen dus al meer weten van mij en zijn geinteresseerd zonder dat ik 'op zoek' ben... (gaat dan natuurlijk wel om een chemie ICT combi)
Ik ben nog op zoek naar alle biotechnologische bedrijven en onderzoek instituten in het noorden. Dan ga ik ook even met een mailing bezig denk ik. Dus als iemand mij hierbij kan helpen. Graag!!! Ik wil namelijk als moleculair biologisch research analist bezig. En ik vind tot nu toe alleen maar banen in amsterdam, nijmegen en leiden. En dat is al snel 2 uur reistijd of ik moet gaan verhuizen maar dat doe je ook niet in één keer.

MvG Ron

Berichten: 311

Re: Solliciteren in de chemiesector

De universiteit Twente heeft sinds kort ook een biomedische vakgroep. Misschien kun je daar terecht voor een promotie of een baan? Is misschien iets beter bereikbaar vanuit het noorden.

Berichten: 2.399

Re: Solliciteren in de chemiesector

In enkhuizen heb je zaadbedrijven als syngenta en seminis. Deze bedrijven sleutelen veel aan zaadjes om opbrengsten te vergroten en resistentie te verhogen. Ik weet dat ze regelmatig zoeken naar biochemisten. Ik weet er verder weinig van, want ik ben analytisch.

Berichten: 318

Re: Solliciteren in de chemiesector

Is een job als leerkracht op een school niet cool? kweenie, of mss prof aan de unif? kweenie, ik vond leerkracht glijk wel cool omdaje dan constant al dat materiaal ter beschikking hebt...

(maarjah, veel meer heb ik ook nog niet gezien, dus het slaat wellicht nergens op ;) )

grtz

Reageer