volumeverdeling Molecuul
Geplaatst op 08 maart 2005 - 15:20
biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Geplaatst op 08 maart 2005 - 15:30

Goed zo, lezen is ook een kunst

Maar goed, eigenlijk blijft een dergelijke opmerking wel terecht.
Veranderd door Pruts0r, 08 maart 2005 - 15:33
Geplaatst op 08 maart 2005 - 16:08
Geplaatst op 09 maart 2005 - 10:38
Het heeft dus niet met de dichtheden te maken, maar puur met de relatieve atoomvolumes. Nou, zoals rwwh al zegt, daar is bijna niets met zekerheid over te zeggen, omdat het nogal arbitrair is wat je als het 'volume' van een atoom neemt...Als je de dichtheid weet van jouw componenten afzonderlijk, is het toch uit te rekenen???
Of snap ik de vraag ook niet??
Of snap ik het nog steeds niet, tert ? Misschien kun je je vraag wat verduidelijken....
Geplaatst op 09 maart 2005 - 20:33
1 liter (1 dm3) SiO2
Hoe is dit in volume onder te verdelen in Si en O. Is dit een verhouding 1:3, 1:4, 1:1, enz....?
Is dit via een bepaalde methode o.i.d. uit te rekenen?
Geplaatst op 09 maart 2005 - 22:03
Nee, dat kan dus niet eenduidig. Kijk eens naar een doos met sinaasappelen en appelen gemengd 1:2. Het volume van de doos is in elk geval groter dan de som van de volumes van de vruchten. Er zit immers lege ruimte tussenin. Dat is het eerste probleem: hoe verdeel je de lege ruimte over de atoomtypes?Laten we het ''anders'' stellen, we houden het bij 1 verbinding.
1 liter (1 dm3) SiO2
Hoe is dit in volume onder te verdelen in Si en O. Is dit een verhouding 1:3, 1:4, 1:1, enz....?
Is dit via een bepaalde methode o.i.d. uit te rekenen?
Volgende probleem is dat atomen geen bolletjes zijn. Als we ze al als bolletje beschouwen, dan is de straal moeilijk te bepalen, net als bijvoorbeeld een schuimrubber bal: ze zijn zacht, en soms wat kleiner dan anders. Verder: op zijn best zijn atoombolletjes afgeplat en in elkaar gedrukt. Dat maakt dat het volume nog veel moeilijker te verdelen is dan in het voorbeeld van de appels en de sinaasappels.
Mijn vraag blijft dus: als een getal zo arbitrair is, en zo moeilijk te definiėren, waar is het dan nuttig voor? Wat wil je ermee doen?
Geplaatst op 10 maart 2005 - 14:20
Wetenschappelijk gezien is het "waarom" van een vraag erg belangrijk. Als een vraag geen eensluidend antwoord heeft, is meestal de vraag verkeerd gesteld, en kun je ontzettend veel leren door over de vraag ipv over het antwoord te discussiėren.We komen er niet uit. Schijnbaar is er geen rekenmethode om een verdeling te bepalen. Aangeven wat je ermee kan doen voegt mijn inziens niets toe, de vraag is duidelijk genoeg.
Als je dat niet wilt, is het inderdaad niet zinvol om verder te gaan. Ik zal het even voorrekenen.
Hier is een lijstje van stralen voor zuurstof:
Atomic radius (empirical) [/pm]: 60
Atomic radius (calculated) [/pm]: 48
Covalent radius (empirical) [/pm]: 73
van der Waals radius [/pm]: 152
en voor silicium:
Atomic radius (empirical) [/pm]: 110
Atomic radius (calculated) [/pm]: 111
Covalent radius (empirical) [/pm]: 111
van der Waals radius [/pm]: 210
SiO2 heeft een density van ca. 2.2, dus ongeveer 37 mol per liter. 37 mol
Si atomen met de "empirische straal" is ca 0.12 liter. 74 mol zuurstofatomen zijn 0.04 liter. Blijft er dus 0.84 liter lege ruimte over.
Nemen we de vanderwaals stralen, dan komen we op 0.86 liter Si, 0.33 liter O, en 0.19 liter dubbelgevuld....
Er zit dus ergens tussen 12% en 86% Si in SiO2 en ergens tussen 4% en 33% O,
Ben je daardoor verder gekomen?
Zie http://www.webelements,com/ voor de stralen.
Geplaatst op 10 maart 2005 - 16:57
Si heeft volgens mijn "almachtige" binas (tabel 39) een dichtheid van 2400 Kg/M3 en O2 een dichtheid van 1330 Kg/M3
dus dat zou betekenen dat je in 1 dm3 SiO2 hebt dat 64%Si aan ruimte hebt en 36%O2
maar dat is dan wel bij 293 K!!!
maar als ik kijk naar het andwoord van rwwh wil je dit niet eens weten...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
Ik maakte een video over onts...
22-04
1