Chips

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Chips

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem. Ik moet samen met een maat van mij een proef doen waardoor we het zout uit chips willen halen. We hadden al de methode van de chips verfijnd in water stoppen en dan het zout op laten lossen, en vervolgens de chips filtreren en het water met het zout in te dampen, maar onze leraar zegt dat er meerdere methoden zijn waarmee we zout uit chips kunnen halen... Want het indampexperiment schijnt niet zo nauwkeurig te zijn. Wij willen dus graag weten welke andere methoden er nog meer zijn dan... :D bvd, Adri'an en Pim

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chips

Indampen is niet nauwkeurig? Moet je het zout "nauwkeurig" uit de chips halen dan? Of hoef je het er niet uit te halen, maar alleen te bepalen hoeveel erin zit?

Berichten: 7

Re: Chips

jaah, we moeten eigenlijk weten hoeveel zout er in zit... :D , Wat is dan de beste methode???

Berichten: 7

Re: Chips

halo?

Berichten: 7

Re: Chips

en wat voor hypothese moet daar dan wel niet bij??

want we hadden zelf al hypothesen maar onze leraar lachte ons recht int gezicht uit... Hij vroeg of w dit serieus meenden... :D Afbeelding

Berichten: 251

Re: Chips

ik vrees dat je met het soort posts als "halo ?" wel eens een verkeerde reactie zou kunnen uitlokken, ik ben de mening toegedaan dat het hier doorgaans vriendelijk en geduldig toegaat.

vooreerst zou je je eens moeten bezinnen over je vraagstelling.....

je moet het zout uit chips halen.... hoe nauwkeurig moet je het zoutgehalte bepalen ? hou nauwkeurig daartegenover is je balans ? gebruik je wel asvrij filtreerpapier ? (btw, dat noemen ze gravimetrische analyse), wat zijn je "hypothesen" ???

je zal vlugger een antwoord scoren als je je vraag duidelijk weet te omschrijven (het begin van een degelijke labo-praktijk)

in afwachting.....

Berichten: 7

Re: Chips

We weten eigenlijk niet veel van het materiaal wat we gaan gebruiken... :D maarre... we moeten onderzoeken mbv een aantal experimenten wat het vetgehalte en het zoutgehalte is in verschillende soorten chips. Alleen weten wij geen andere manier om zout te scheiden van de chips. Het zout moet worden geweegd. Dus er mogen niet te veel fouten mee worden gemaakt...

bvd, Adrian en Pim :D

Berichten: 7

Re: Chips

het moet dus vrij nauwkeurig zijn

Berichten: 1.153

Re: Chips

beste Aad. Het kan toch niet zijn dat jou leraar heeft gezegd : "bepaal hoeveel zout er in deze chips zit"

Ik neem aan dat hij er wel meer bij heeft gezegd. (ik ken leraren :D )

Vertel eens in welk kader dit experiment valt...wat hebben jullie laats behandeld in de klas? Meestal heeft het hier iets mee te maken. Waarschijnlijk doelt de leraar inkwestie op een specifieke manier te bepalen..dus vraag eens door bij de leraar. Geef eens alle gegevens...dan kunnen wij hier vast wel helpen.

Berichten: 7

Re: Chips

We moesten ALLES zelf verzinnen... De bedoeling was dat we een vergelijkend warenonderzoek opzetten in het kader van scheikunde.Dus hebben wij besloten om chips te nemen. we willen dus zout scheiden van chips om te kijken in welke chips het meeste zout zit...weer bvd[ :D ]

Berichten: 1.153

Re: Chips

ok dan is het anders....eigenlijk jullie eigen schuld om zo'n lastig onderwerp te kiezen :D

nee ik heb even de internet goed google gebruikt

ik hoop dat je een beetje engels kan....hier een voorschrift. Men bepaald hier het Na+ gehalte in chips. Maar dit kan je gebruiken als voorschrift want de Na+ komt van het NaCl in chips.

succes ermee.

Berichten: 1.122

Re: Chips

Vraagje: ik zit hier toevallig nét een zak chips leeg te eten en nu zie ik bij de 'nutritionele samenstellingstabel' het gehalt natrium in grammen vermeld staan. Het lijkt mij dat ze hier simpelweg het gehalte zout mee aangeven, maar waarom wordt dat dan niet in het aantal grammen zout weergegeven? Zou er in de chips zelf ook nog natrium zitten?

Grtz Bas

Berichten: 1.153

Re: Chips

volgens mij heeft dat met de warenwet te maken Bas.

Men moet aangeven hoeveel van elk mineraal aanwezig. De hoeveelheid K, Na, Mg, Cl, etc. Dus vandaar dat ze aangeven hoeveel gram Na aanwezig is. Meestal is dit minder dan de hoeveelheid Cl... dit komt door MgCl, KCl en dat soort bagger in de chips.

[edit] Daardoor is de hoeveelheid Na wel een maat voor de hoeveelhied keukenzout en Cl niet.

Berichten: 151

Re: Chips

Is kijken hoeveel chloride erin zit niet goed?

Titreren met zilver nitraat oplossing.

Natrium staat er miss wel op omdat het duidelijker is en er zal hoogst waarschijnlijk ook wel natrium zouten in de aardappelen ed zitten.

En er zijn verschillende soorten zouten die erin zitten en veel mensen mogen geen/amper natrium zouten hebben door hoge bloeddruk ed.

Berichten: 243

Re: Chips

JeroenC schreef: volgens mij heeft dat met de warenwet te maken Bas.

Men moet aangeven hoeveel van elk mineraal aanwezig. De hoeveelheid K, Na, Mg, Cl, etc. Dus vandaar dat ze aangeven hoeveel gram Na aanwezig is. Meestal is dit minder dan de hoeveelheid Cl... dit komt door MgCl, KCl en dat soort bagger in de chips.

[edit] Daardoor is de hoeveelheid Na wel een maat voor de hoeveelhied keukenzout en Cl niet.
Dit geeft wel een volgend probleem aan dan. Wat reken je als 'zout in chips' ? KCl, MgCl ed zijn net zo goed zout als NaCl, dus zal je eerst je onderzoeksdoel moeten (her)definieren...

Reageer