Ik weet alleen maar dat dit een 2-waardig of een 3-waardig zwak zuur is (is gegeven door de leraar).
Allereerst heb ik gekeken of de stof zuur of basisch is: hij is zuur.
Daarna heb ik een titratie opstelling gemaakt. De te titreren stof heb ik als volgt bereidt:
- 1 gram precies afgewogen
- de stof ingedampt (om kristalwater weg te halen, is deel van de opdracht)
- wat over bleef opgelost in 250 ml gedestileerd water
Als titratiestof heb ik natronloog gebruikt (NaOH). Deze heb ik als volgt gemaakt:
- 0,0990 gram NaOH afgewogen
- opgelost in 250 ml water
- berekend dat de oplossing een molariteit heeft van 0,0990 M (mol per liter)
Vervolgens heb ik met een contiburet en een computer (+ Coachlab) de volgende 3 grafieken getekend:
10 ml opgeloste stof:

20 ml opgeloste stof:

30 ml opgeloste stof:

Zoals je kan zien lijkt dit op een sterk zuur, maar dat kan het niet zijn. Kan iemand mij helpen met het bepalen van de identiteit van deze stof? Graag met uitleg, want als ik het antwoord zo in mijn handen krijg geworpen leer ik er niks van en dat werkt dan later weer in mijn nadeel. Ik heb overal gezocht, maar ik kom er echt niet uit...
MVG,
Weebl
P.s.: Mijn leraar heeft gezegd dat het niet uitmaakt als je maar één curve hebt.
Hij zegt dat je dan de pKz af kan lezen van de helft vanaf het equivalentiepunt (bij een 2-waardig zuur), dus pKz=2,5. Bij een 3-waardig zuur kan je het op 1/3 van de afstand tot het equivalentiepunt en op 2/3 van het equivalentiepunt aflezen, de pKz is ongveer 2,1 of 2,6 . De pKz is hier immers de pH (zegt hij :S)
We hebben inmiddels ook een lijst met de stoffen die zijn uitgedeeld, maar daar staat de pKz niet van de in de Binas. Waar kan ik dat vinden?