Triton bij bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 27

Triton bij bepaling

Ik ben bezig met een bepaling op de polarograaf, hierbij moet ik Triton-X 100 toevoegen. Dit is een zeepachtige oplossing. Kan iemand mij vertellen wat Triton-X 100 doet in mijn oplossing.

Waarschijnlijk heeft het te maken met de oppervlaktespanning. En dan denk ik dat het voor een beter contact tussen de electrode en de oplossing zo kunnen zorgen, maar dit weet ik niet zeker.

Berichten: 311

Re: Triton bij bepaling

"Triton X-100 has been widely used for studies of cell membrane protein, as it preserves the native conformation of proteins."

geciteerd uit:

Hyun-Song Lee, Huen Lee, "Liquid-Liquid Equilibria for Triton X-100 + Water as a Function of Pressure", Journal of chemical and engineering data 40(4), 1995, pp. 837-839.

Berichten: 27

Re: Triton bij bepaling

Bedankt voor je antwoord maar volgens mij heb ik er niets aan. Er zitten namelijk helemaal geen proteinen in de oplossing. Ik bepaal NTA (nitrilotriazijnzuur) in DTPA (diethyleenpentafosfaatazijnzuur).

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Triton bij bepaling

Triton-X-100 is een 'surfactant' oftwel een stof die de oppervlaktespanning verlaagt...

Bron: Google

Berichten: 27

Re: Triton bij bepaling

Heb het antwoord gevonden. Triton verlaagt (zoals Jorim al zei) de oppervlaktespanning, hierdoor is er een beter contact tussen de kwikdruppel en de oplossing, hierdoor kunnen de electronen beter gemeten worden.

Reageer