van DNA naar Eiwit analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

van DNA naar Eiwit analyse

Hallo!

Wij hebben nu 3 practica dagen gehad om dna via gel electroforese om te zetten in eiwitbandjes. Nu hebben we (ik en mijn labpartner) alle stappen ondernomen en uiteindelijk hebben we na het gebruik van een stacking gel en een seperation gel (geforeerd) ook nog coomassie blauw gebruikt. Daar hebben we uiteindelijk een foto van gemaakt. Hier moeten we vanaf kunnen lezen hoeveel eiwitten er zijn gebruikt. Maar wij begrijpen niet helemaal hoe, en hoe dit te zien is.

We vinden het trouwens een vrij ingewikkeld proces om een conclusie aan te verbinden. Hiervoor hebben we ook al gezocht op internet en in biologie boeken, maar niets mocht baten tot dusver. Hopelijk kan iemand ons helpen om het laatste stukje van ons logboek voor elkaar te krijgen.

Of dat iemand een goede link heeft naar een site of iets dergelijks ...!

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Steffannie en Viola

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: van DNA naar Eiwit analyse

dna via gel electroforese om te zetten in eiwitbandjes
Wat bedoel je hiermee? DNA wordt geen eiwit door elektroforese. Er moet eerst transcriptie van het DNA plaats vinden in RNA en dan translatie naar een eiwit. Volgens mij bedoel je met deze bandjes nucleotide zuren. Of terwijl de A,T,G en C's van het DNA.

Leg nou nog eens precies uit wat je hebt gedaan want ik kan het niet echt volgen.

MVG Ron

Berichten: 2

Re: van DNA naar Eiwit analyse

Hallo Ron,

Ja het klopt idd niet zoals ik het daar had vermeld.

Het moet zijn:

We hebben doormiddel van gelelectroforese de eiwitbandjes uit het dna gehaald.

Dag 1: DNA isolatie van E.coli en gelelectroforese (Hiervan hebben we een foto met plasmide dna -bandjes- ) --> Dit is redelijk duidelijk

Dag 2: Genetische regulatie van het lac Operon van E.coli (Groeicurven meten van 5 buizen met steriel medium, met toevoeging van verschillende reagentia) <-- Dit is duidelijk

Dag 3: SDS polyacrylamide Gelelectroforese eiwitten (PAGE) (Met genomen monsters van week 2, 1:1 met 2x sample buffer verdund en 5 min. gekookt,hierna in slotjes gepipetteerd van de stacking gel, waarna het doorloopt in het seperation gel. tijdens de forese. Hierna gewassen met Millipore, daarna een weekend laten staan met coomassie blue kleuring, hier konden we een foto van gaan maken. Hier moeten de eiwitten op te zien zijn, maar we kunnen hier verder geen info over vinden en hoe we kunnen zien hoeveel eiwitten het zijn)

Ook moeten we de eiwitten vergelijken met de buizen waar ONPG en Tolueen in week 2 is ingevoerd..... Waar moeten we dan op letten???

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: van DNA naar Eiwit analyse

maar we kunnen hier verder geen info over vinden en hoe we kunnen zien hoeveel eiwitten het zijn
Twee toepassingen scheiding op grote van eiwit in bijvoorbeeld KDa hierbij maakt men gebruik van een ladder. Heb je te maken met een hoeveelheid kijk je naar de dichtheid van de bandjes. Dus hoe dikke het bandje hoe meer eiwitten en als je meerdere hebt dan kun je iets zeggen over de samenstelling naar aanleiding van de ladder.
Ook moeten we de eiwitten vergelijken met de buizen waar ONPG en Tolueen in week 2 is ingevoerd..... Waar moeten we dan op letten???
kom je op het zelfde neer de samenstelling van de bandjes. Dikke bandjes veel eiwit geproduceerd smalle bandjes weinig eiwit geproduceerd. :D

MvG Ron

Reageer