wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

Ik heb een Meccalte generator (dynamo). Deze was doorgebrand en heb ik opnieuw laten wikkelen. Uit de dynamo(stator) komen 12 aansluitdraden, twee aansluitdraden per spoel. Elke aansluitdraad bestaat dan weer uit twee geisoleerde draden. Tussen de aansluitdraden 1-2 ,3-4, 7-8, 9-10 en 11-12 meet ik allemaal dezelfde spoelweerstand van 0,3 Ohm wat ook de fabriekswaarde is. Tussen de draden 5 en 6 meet ik echter 0,5 Ohm. Als ik de draden 5 en 6 van de verbindende kabelschoen losknip houd ik dus 2 keer twee draden over ik noem ze 5a en 5b en 6a en 6b, de gemeten waarden tussen de afzonderlijke draden zijn : 5a-5b=0,1 Ohm , 6a-6b=378,8 Ohm , 5a-6b=378,9 Ohm, 5a-6a=0,7 Ohm, 6a-5b=0,7 Ohm, 6b-5b=378,7 Ohm. Duidelijk zit er tussen de 5a en 5b draad een interne sluiting en ergens in de 6b draad een naar verhouding hoge weerstand. Voorts denk ik dat de nauwkeurigheid van mijn meter na de komma ook niet zo hoog is. Maar wie kan mij verklaren wat er fout kan zitten in de wikkelingen en waarom de aansluitdraden 1-12 allemaal dubbeldraads zijn uitgevoerd.

Berichten: 4.042

Re: wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

wat is het type? is het met permenente magneet of rotor bekrachtiging? foto?

Berichten: 5

Re: wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

ECP3-2L4c dus rotorbekrachtiging


Berichten: 5

Re: wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

heb ik net een paar weken nieuw in huis. maar hier ligt het meetverschil niet aan

Berichten: 5

Re: wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

zoals jij ook kunt zien liggen de 5 en 6 aansluiting niet samen aan de AVR of de SDR

Berichten: 4.042

Re: wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

lijkt mij inderdaad niet goed. ik zou zelfde impedanties verwachten omdat alle fasen in principe symmetrisch zouden moeten zijn. Ik denk dus dat je terug moet naar degene die het voor jou heeft gewikkeld om uitleg te krijgen over waarom wat je meet goed zou moeten zijn. als je zo'n grote dynamo aansluit met een fout erin dan heb je binnen de kortste keren weer een verbrande wikkelset.

Berichten: 5

Re: wikkeling 3-fase , 4 polig, 12-draads generator

daar ben ik dus ook bang voor en heb hem daarom eerst doorgemeten en niet gemonteerd en aangesloten. Omdat de dynamo ook in zig-zag geschakeld is komt het aangegeven vermogen er zo i zo niet uit.

Reageer