Alcoholpercentage

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Alcoholpercentage

Dag,

Kan iemand mij vertellen of er een apparaat bestaat waarmee ik het alcoholpercentage in drank kan meten?

Zijn er beinvloedende factoren voor de betrouwbaarheid?

Ik wil dat weten voor een onderzoek naar drank en wetgeving voor de horeca.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcoholpercentage

Eenvoudige "dobbers" om dit te doen met kennis dat de dichtheid van de vloeistof afhankelijk is van het alcoholpercentage zijn gewoon te koop. Je zegt niet hoe nauwkeurig het moet zijn, dus dit kan een oplossing voor je vormen. Zoek maar op Google

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Alcoholpercentage

Dat heet een areometer... een soort drijver, net als een accuzuurwegertje

Berichten: 2.399

Re: Alcoholpercentage

Ik vraag me af hoe betrouwbaar zoiets is. De dichtheid van een drank is niet alleen afhankelijk van het alcohol gehalte in mijn ogen. Alcohol zal na water wel de grootste invloed hebben op de dichtheid (al hangt dat natuurlijk ook nog van de drank af :D ). Maarzeker in dranken als bier verwacht ik toch wel problemen.

Destillatie is misschien ook nog een oplossing

Mocht je het heel nauwkerig willen gaan bepalen zul je naar een scheidingmethode als Gaschromatografie of in mindere mate vloeistofchromatografie moeten gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcoholpercentage

Dat heet een areometer... een soort drijver, net als een accuzuurwegertje
of alcoholweger dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Alcoholpercentage

Zonder meer uit de dichtheid het alcoholpercentage berekenen geeft een grote fout wanneer andere stoffen in de vloeistof zijn opgelost.

Sommige likeurtjes :D bevatten wel meer dan 20% suiker!!!

Ik ben in de warenwet wel eens een voorschrift tegengekomen waarbij je 100 ml wijn moest destilleren tot een toptemperatuur van 100 C en daarna het destillaat moest aanvullen tot 100 ml.

Daarna kon via de dichtheid bij 20 C het alcoholpercentage worden bepaald volgens tabellen.

:D

Berichten: 243

Re: Alcoholpercentage

Mocht je het heel nauwkerig willen gaan bepalen zul je naar een scheidingmethode als Gaschromatografie of in mindere mate vloeistofchromatografie moeten gaan.
Daarmee is het wel te bepalen, maar als iemand bier uit een fles in 'n GC injecteert die ik ook gebruik, denk ik niet dat ik daar echt vrolijk van word... :D

Berichten: 142

Re: Alcoholpercentage

In welke soort dranken wil je het alcoholpercentage meten?

Een aerometer meet de dichtheid. Alcohol beinvloed de dichtheid van de vloeistof negatief dus een mengsel van alcohol in water zal een lagere dichtheid hebben. Zit er echter nog suiker in opgelost (en in (half) zoete wijn en likeurtjes zal de suiker er voor zorgen dat de gemeten dichtheid boven die van water komt te liggen.

Als amateur wijnmaker gebruik ik bij droge wijn wel eens een vinometer, een trechtertje dat uitloopt in een capillair met maatverdeling dat je eerst vult en daarna op zijn kop zet. Al naar gelang het alcoholpercentage blijft het vloeistofniveau hoger of lager in het capillair hangen.

Een andere methode is de verdampingsmethode:

Een hoeveelheid indampen tot de helft van de vloeistof over is. Dat weer aanvullen met demiwater. Het verschil in soortelijk gewicht voor indampen en na aanvullen met water is een maat voor het alcoholpercentage. Dat lees je dan af uit een tabel.

De beste methode is volgens mij nog steeds gaschromatografie.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Alcoholpercentage

keyzplayer schreef: Een andere methode is de verdampingsmethode:

Een hoeveelheid indampen tot de helft van de vloeistof over is. Dat weer aanvullen met demiwater. Het verschil in soortelijk gewicht voor indampen en na aanvullen met water is een maat voor het alcoholpercentage. Dat lees je dan af uit een tabel.
Dat is voor op de HAVO/VWO, waar het om gaat (toch? of vergelijkbaar zonder lab :D ), volgens mij een behoorlijk goede methode, zeker omdat je geen last meer hebt van de suiker en geen heftige lab-spullen nodig hebt...

Berichten: 2.399

Re: Alcoholpercentage

Napoleon1981 schreef: Mocht je het heel nauwkerig willen gaan bepalen zul je naar een scheidingmethode als Gaschromatografie of in mindere mate vloeistofchromatografie moeten gaan.
Daarmee is het wel te bepalen, maar als iemand bier uit een fles in 'n GC injecteert die ik ook gebruik, denk ik niet dat ik daar echt vrolijk van word... :D
Zucht, zal ik er dan ook bij zeggen dat als je dat in een HPLC injecteerd ook je HPLC ruineerd? Of als je een dichtheidsmeter in je oplossing smijt hij ook breekt?

Wil je het hele protcol ofzo hoe zoiets moet?

Berichten: 7

Re: Alcoholpercentage

Het is voor drankjes zoals Bacardi Cola, of Pasoa Jus 'd Orange. Normaal is het alcohol percentage 5%. Volgens de wet mag het max. 15 zijn. De overheid wil de mixen gaan verbieden omdat er volgens haar gesjoemeld kan worden met de alcohol. Vandaar dat ik wil weten of er een meterje op de markt is waarmee een caféeigenaar direct het alcoholpercentage kan meten, ter controle.

Berichten: 2.399

Re: Alcoholpercentage

Dat sjoemelen dat kan niet zomaar hoor, daar hebben we hier de keuringsdienst van waren voor in mijn ogen..............

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Alcoholpercentage

Wat jij zoekt is dus eigenlijk een klein kastje met een 'sensortje' aan een kabeltje, even in het drankje steken en je waarde op het scherm aflezen, klaar. Of stuur je het liever naar een lab :D Sorry meneer u moet even drie weken geduld hebben, eerst moet het alcoholpercentage gemeten worden :D

Berichten: 7

Re: Alcoholpercentage

Ja Jorim,

Dat is wat ik bedoel. Wat betreft de keuringsdienst van waren: dan is het al te laat, want dan ga je op de bon. Het is namelijk het geval dat de overheid de wetgeving op het gebied van drank mixen in de horeca gaat verscherpen. Ze wil het zelfs gaan verbieden, omdat er te veel alcohol in de dranken zou zitten (i.v.m. jonge drinkers).

Berichten: 31

Re: Alcoholpercentage

Dan moeten de barkeepers in maatjes gaan schenken, al weet ik dat het heel lastig is, als je aan het flairen bent.......maar in theorie is een cocktail heel simpel, je mag 1 eenheid in 1 glas drank doen, dat betekent dus 25 cl bier a 5%, moet gelijk zijn aan 1 glas cocktail, dus zou je van b.v. 25cl bier is 25*0.05= 1.25 cl alc. dus pasoa 20% mag je dan 1.25/0.20 6.25 cl in 1 glas doen.dat is met een maatschenkdop ongeveer 5 sec. oftewel 2 shotglaasjes ongeveer. maakt de show veel minder leuk, en haalt de flair van het flairen eraf......maar ze kunnen je geen boete geven!

Reageer