opdrachtje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

opdrachtje

hoe scheid je de volgende stoffen van alkaar als ze als vaste stoffen bij elkaar gevoegd zijn ,,, Zwavel(s) en Fe(s)

succes [!]

het antwoord komt later

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opdrachtje

stefan de vos schreef: hoe scheid je de volgende stoffen van alkaar als ze als vaste stoffen bij elkaar gevoegd zijn ,,, Zwavel(s) en Fe(s)

succes [!]

het antwoord komt later
Is dit een vraag om ons op de proef te stellen, of is dit een vraag die je zelf moet beantwoorden. In het laatste geval wachten we even tot je zelf een gok doet.

Als hint zou ik zeggen dat ik dit meer een fysische dan een chemische vraag vind.

Berichten: 44

Re: opdrachtje

het is niet echt om jullie op de proef te stellen maar meer om te kijken of jullie er uit komen

het was een bonus vraag op ons proefexamen nl.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opdrachtje

Nou, dan waag ik het erop. Gooi het mengsel in water, giet het dan af, het ijzer blijft liggen. Filtreer en droog de zwavel.

Berichten: 44

Re: opdrachtje

jaa die had ik ook het was nogal al een flauwe vraag op het proefexamen

maarja daarvoor was het ook de bonus

het was de bedoeling dat je er een magneet bovenhield zodat de ijzer stukjes aangetrokken zouden worden en het zwavel overbleef..

iedereen heen had de meest moeilijke scheidingsmethoden uit de kast gehaald krijg je zo'n antwoord :D

Berichten: 251

Re: opdrachtje

los de zwavel op in CS2 - filtreer - laat de koolstofdisulfide verdampen ----> Fe + S Afbeelding

wel sigaretje doven als met met CS2 aan het spelen bent ;)

kan je daar een verhaal over vertellen waar de linke soep van Ben bij verbleekt tot driedubbel gedestilleerd kraantjeswater Afbeelding was bijna het resultaat in een klaslokaal met 20 leerlingen, 11 aspirant-docenten, 1 sukkel die z'n carrière opgegeven heeft en 1 docente die sindsdien haar haar moet verven........

Dré Oomen, als je dit moest lezen : het was echt wel een colle les hoor ;) , touwens, die semi-industriële reactie van die halve liter broom met die aluminiumprop van tennisbalformaat was ook een knaller !!!!! :)

Hou je taai makker !!! en denk eraan : sla nooit iemand met een bril, gebruik een baksteen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichten: 243

Re: opdrachtje

Pak je mengsel en haal er een paar keer een magneet doorheen. Afbeelding

Berichten: 251

Re: opdrachtje

wel best een plastiekfolietje rond de magneet doen, anders heb je bonje met de collega fysica :)

Berichten: 151

Re: opdrachtje

Dit was wel een extreem makkelijke vraag :) .

CS2 is idd nogal brandgevaarlijk ;) , zelf nog nooit mee gewerkt...

Btw, het VMBO examen voor scheikunde was een makkie toen ik hem moest maken....

Reageer