[scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Voor mijn Practische Opdracht van Scheikunde moet ik het Calciumcarbonaatgehalte in eierschalen gaan bepalen. De eerste keer toen ik de opdracht zag had ik geen enkel idee hoe ik dit zou moeten klaarspelen. Maar al snel kreeg ik een idee. Uit de Biologie weet ik dat als je botten in brand steekt, dat je dan alleen nog maar calciumcarbonaat overhoudt. Nu vroeg ik me af of dit ook bij eierschalen van toepassing was. Ik vroeg dit dus aan de leraar en die gaf me als antwoord dat er dan ook nog andere stoffen in de as aanwezig zouden zijn. Ook blijkt het erg moeilijk te zijn om eierschalen te verbranden.

Toen kwam ik erachter dat als je calciumcarbonaat in een zuur doet dat er dan CO2 en H2O ontstaat. Volgens die leraar zou ik dan het CO2 moeten opvangen en kijken hoeveel daarvan vrijkomt. Maar nu weet ik dus absoluut niet hoe ik dat zou kunnen doen. En als ik het heb opgevangen hoe ik dan het calciumcarbonaatgehalte moet bepalen.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Probeer eerst eens de reactievergelijking op te schrijven van de reactie tussen calciumcarbonaat en een zuur! :)

Als je dat hebt gedaan dan kun je daar uit afleiden hoe je van de hoeveelheid CO2 op de hoeveelheid calciumcarbonaat komt Afbeelding.

Grtz Bas

Berichten: 151

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Dat is nogal onnauwkeurig...

Gebruik een overmaat van een zuur(H2SO4 is een goede optie), laat daar je eierschaal mee reageren.

En titreer het de overmaat aan zuur, zo kan je te weten komen hoeveel carbonaat er in je eierschaal zit.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Dat is ook een goede methode ja Afbeelding

En idd een stuk nauwkeuriger denk ik dan het CO2 afvangen....( ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je dat moet doen :) )

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

bteunissen schreef: En idd een stuk nauwkeuriger denk ik dan het CO2 afvangen....( ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je dat moet doen :) )
Sommige mensen vinden mij een standaarddeviatie-freak maar ik begrijp niet hoe een opdracht zo gesteld kan zijn als deze. Bepaal het gehalte is niet precies genoeg geformuleerd. Hoe nauwkeurig moet het zijn? Als de leraar het goed vindt om het met de CO2 methode te doen, dan lijkt me dat hij dat nauwkeurig genoeg vindt. Je kunt om een idee te krijgen van de willekeurige fouten de meting een paar keer herhalen.

Een goede methode voor het opvangen van het gas is om de reactie te laten plaatsvinden in een maatcylinder die gevuld is met oplossing en op zijn kop in een bekerglas staat. Je hoeft er dan alleen voor te zorgen dat alle gas in de cylinder wordt gevormd. Of via een trechtertje daarin terecht komt. Eventueel zou je nog een drukcorrectie kunnen uitvoeren als er niveauverschil in de vloeistof is, maar ik denk dat dat overdreven is.

Systematische fout zou het oplossen van het gas in water kunnen zijn, ik weet eigenlijk niet hoe goed dat in zuur gaat. Maar ook dat is op te lossen door dezelfde opstelling een keer te gebruiken om verschillende hoeveelheden zuiver calciumcarbonaat te laten reageren, en zo een ijklijn te maken. In elk geval proberen om iedere keer evenveel water en zuur te gebruiken.

Berichten: 184

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Als CO2vrij komt blijft er volgens mij Ca achter, is er geen mogelijkheid om het calciumgehalte te bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Als CO2 vrij komt blijft er volgens mij Ca achter, is er geen mogelijkheid om het calciumgehalte te bepalen?
Er blijft geen metallisch calcium achter, hoor! Gewoon een ander, oplosbaar zout.

Natuurlijk kun je een elementenanalysemethode doen, maar nogmaals: als de leraar zegt dat dit simpele experiment voldoende is, waarom zou je je dan in ingewikkelde instrumentele analyse verdiepen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Als CO2vrij komt blijft er volgens mij Ca achter, is er geen mogelijkheid om het calciumgehalte te bepalen?
Zal je dat echt zou willen zou je de concentratie aan Ca ionen kunnen bepalen met een AAS. :)

MvG Ron

Berichten: 184

Re: [scheikunde] Calciumcarbonaatgehalte uit eierschalen

Calcium ionen kun je ook titrimetrisch bepalen met EDTA

Reageer