[scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

[scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Hallo.

Ik heb dezelfde proef als dat meisje ChoasGirlie voglens mij, maar ik heb nog wat andere vraagjes hierover.

Hoe kun je een oplosbaarheid berekenen? Ik heb de oplossingen van 0,00, 0,025, 0,05, 0,075 en 0,10 M KCl gemaakt. Hierbij allemaal 50gr. KHT toegevoegd en daarna gefiltreerd.

Daarna heb ik getritreerd met 0,10 M NaOH en FFT als indicator.

Als waarden heb ik:

0,00 M: 13,71 mL

0,025 M: 10,58 mL

0,05 M: 7,09 mL

0,075 M: 5,78 mL

0,10 M: 4,61 mL

Hoe hoger de concentratie KCL, hoe sneller het zuur weg is.. (toch???) Wat heeft dat met de oplosbaarheid te maken??

Hoe haal ik uit deze gegevens de oplosbaarheid? Hoe bereken ik dat?

En hoe kom ik aan de literatuurwaarde van de oplosbaarheid van KHT??? (Bij 0,00 M KCl erbij)

EN hoe kan ik verkaren dat KCl een negatieve invloed heeft op de oplosbaarheid???

Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen, Bedankt alvast!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Hoe hoger je concentratie KCl, hoe minder KHT er kan oplossen! Dus heb je als er meer KCl in je oplossing zit ook minder NaOH nodig om je titratie af te ronden.

Zo kan je berekenen wat je oplosbaarheid is:

[K+][HT-] = Ksp

De [K+] wordt bepaald door een component van je KCl en van je component van KHT.

De vergelijking kan je dan omschrijven:

([K+]KCl + [K+]KHT)[HT-] = Ksp

Hoe denk je zelf dat je dit nu kan berekenen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

uhm...

De [K+]KCl is elke keer anders (0,00, 0,025, 0,05, 0,075, 0,10)

De [K+]KHT weet ik nog niet precies.

Er zat 0,50 gram in elke oplossing. 50gram komt overeen met 0,50/150,09 = 0,00333 mol in 50mL

Dat is dus een concentratie van 0,00333 x 20 = 0,0666 mol/L

En dan zou dus de [K+]KHT 0,0666 zijn.

[HT-]= ook 0,0666 dan, dus dan kom je op ([K+]KCl+0,0666)x0,0666

Hopelijk klopt het zo? Dan redt ik me wel met dit verhaal denk ik, alleen:
En hoe kom ik aan de literatuurwaarde van de oplosbaarheid van KHT??? (Bij 0,00 M KCl erbij)
Dit weet ik nog niet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

De [K+]KHT weet ik nog niet precies.
Dat hoeft ook niet: omdat KHT uiteenvalt in K+ en HT- kan je stellen dat [K+]KHT = [HT-]! Dus eigenlijk:

([K+]KCl + [HT-])[HT-] = Ksp
En hoe kom ik aan de literatuurwaarde van de oplosbaarheid van KHT??? (Bij 0,00 M KCl erbij)
Je kan hem ook uitrekenen met je experimentele waarde. Je weet immers hoeveel KHT je had, want je weet hoeveel NaOH je nodig hebt gehad.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Maar kopt de berekening wel verder?

De [K+]KHT is toch 0,0666 zoals ik net berekend had? Of klopt dat niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Als ik het goed begrijp, geldt dat dus alleen als je alles hebt kunnen oplossen. Hoeveel je exact hebt kan je het beste bepalen met je titratie waar je géén KCl hebt toegevoegd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Ik moet de literatuurwaarde vergelijken met mijn eigen waarde. Dus ik heb een internetsite nodig waar ik de literatuurwaarde kan vinden, om deze dan te vergelijken met mijn eigen waarde...

En hoeveel is de [K+]KHT dan? Ik snap het niet echt meer. Wat is er dan fout aan die 0,0666???

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Hmm, de literatuurwaare heh ik gevonden. Deze klopt echter helemaal niet met mijn berekening.

Mijn berekening:

De oplosbaarheid berekenen

De oplosbaarheid kun je op de volgende manier berekenen:

[K+][HT-] = Ksp

De [K+] wordt bepaald door een component van het KCl en van het component van KHT.

De vergelijking kan dan zo worden omschreven:

([K+]KCl + [K+]KHT)[HT-] = Ksp

Eerst berekenen we de [K+]KHT

Er zat 0,50 gram in elke oplossing. 0,50 gram komt overeen met 0,50/150,09 = 0,00333 mol in 50mL

Dat is dus een concentratie van 0,00333 x 20 = 0,0666 mol/L

Dan is dus de [K+]KHT 0,0666.

De [HT-] is dan ook 0,0666 dan omdat er evenveel HT als K aanwezig is. Dus dan kom je op ([K+]KCl+0,0666)x0,0666

Dan de [K+]KCl. Deze is elke keer anders namelijk 0,00, 0,025, 0,05, 0,075, 0,10 M

Dan kun je dus de oplosbaarheid berekenen van elke concentratie toegevoegd zout.

0,000: (0,000+0,0666) x 0,0666 = 0,004436

0,025: (0,025+0,0666) x 0,0666 = 0,006101

0,050: (0,050+0,0666) x 0,0666 = 0,007766

0,075: (0,075+0,0666) x 0,0666 = 0,009431

0,100: (0,100+0,0666) x 0,0666 = 0,011096

Wat doe ik nu fout??? Ik heb het gevoel dat ik iets door elkaar haal ofzo, maar ik kan niet bedenken wat... Please help me! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Volgens mij vergeet je wat essentieels.

Wat doe je namelijk?
  • Je lost KCl op in water, verschillende hoeveelheden in verschillende oplossingen
  • Je voegt KHT toe, een vaste hoveelheid
  • Je filtreert
  • Je titreert
De filtratie is de essentiele stap. In het begin voeg je namelijk meer KHT toe dan er kan oplossen. Hoeveel er daadwerkelijk is opgelost bepaal je met de titratie.

De hoeveelheid KCl kan je dan vertellen wat de Ksp is.

Dus:

Wat je fout doet, is dat je ervan uitgaat dat je [KHT] in elke oplossing gelijk is! En dat is niet zo.

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>Let nog wel even op je gebruik van sub- en superscript.</td></tr></table><div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Dus de hoeveelheden die ik in de titratie heb gevonden, dat is de hoeveelheid [KHT] die is opgelost?

Want ze reageren in de verhouding 1:1 toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Ja inderdaad:

HT- + OH- --> H2O + T2-
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

pfffft bedankt, ik ga het nu ff uitrekenen, hopelijk kom ik dan op een aannemelijk antwoord uit, dan ben ik eindelijk klaar. Ik wil nog wel farmaceutische wetenschappen gaan studeren volgend jaar, maar van deze proef wordt ik echt ff gek, omdat ik gewoon niet helemaal zie wat ik aan het doen ben :oops:

Maar iig bedankt voor tot nu toe :oops:

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

De waarden uit de titraties zijn in mL. Moet ik deze naar grammen of naar molen omrekenen???

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Dat moet natuurlijk naar molen, beetje domme vraag.

Maar daar heb ik de dichtheid voor nodig... Waar staat die? of hoe kan ik die berekenen???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van Kaliumwaterstoftartraat

Nee, niet de dichtheid maar de molecuulformule heb je nodig.

Even opgezocht, ik begrijp dat KHT de formule KC4H5O6 heeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer