[Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Hallo,

ik ben op zoek naar een uitvoerbaar onderzoek dat de secundaire diktegroei van een stengel onderzoekt.

(Het moet uitvoerbaar zijn op een middelbare school, dus met zo weinig mogelijk apparaten)

Groetjes, Indra

Berichten: 150

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Betreft het een onderzoekje dat in een tijdsbestek van een paar dagen uitgevoerd moet kunnen worden of denk je meer aan het meten gedurende een seizoen? Kun je je vraag een beetje toelichten?

Berichten: 17

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Dit moet in 2 lesuren (elk 50 minuten) kunnen gebeuren

Berichten: 150

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Ja, maar ben je de docent - komt dit onderwerp jaarlijks terug - of een leerling die eenmaal in 2x50 minuten een proefje wil doen? Zelfs een proefje van 2x50 minuten kun je voor een deel in het voorjaar uitvoeren, en de andere 50 minuten aan het eind van het groeiseizoen. Liggen de 2x50 minuten vlak bij elkaar dan denk ik dat je je moet beperken tot bv het meten en vergelijken van jaarringen. Als docent kun je de leerlingen een schijf hout geven met de vraag, in welke tijdsperiode is deze boom gegroeid en is er verband met de hoeveelheid neerslag in die periode, temperatuur etc. Info over dit onderwerp is te zeker te vinden als je dendrochronologie ingoogled.

Berichten: 17

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Ik ben zelf leerlinge, en ik moet een proef vinden om de secundaire diktegroei in een stengel te bepalen in twee lesuren die vlak achter elkaar komen denk ik, ofwel met een week tussen... Dat hangt ervan af wat de leraar beslist.

De opdracht: Bij een experimenteel onderzoek ga je op zoek naar een antwoord op een onderzoeksvraag (dus die van de secundaire diktegroei) door het uitvoeren van experimenten. Het onderzoek moet in de klas kunnen uitgevoerd worden in maximum twee lestijden.

Groetjes, Indra

Berichten: 150

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Echt experimenteren in de zin van de diktegroei beinvloeden door externe factoren wordt lastig. Wat je wel zou kunnen doen is de volgende hypothese beantwoorden:

De secundaire diktegroei van een boom wordt bepaald door de temperatuur (met als alternatief, door de hoeveelheid neerslag).

Je zou dan een schijf van een recent gevelde boom kunnen nemen, of een boomstronk, en daarvan bepaal je de dikte van de jaarringen in een tijdsverloop van 20 of 30 jaar. Vervolgens zoek je op wat de gemiddelde jaartemperatuur en neerslag was in de buurt van waar die boom groeide. Daarna ga je na (afhankelijk van je statistiekachtergrond die je hebt) of dikke jaarringen ontstaan in warme jaren dan wel vochtige jaren. Heb je nog niet voldoende statistiek gehad dan zou je de dikte van de jaarringen in een grafiek kunnen uitzetten, evenals de temperatuur, hoeveelheid neerslag of, als die gegevens beschikbaar zijn, de gemiddelde temperatuur in het groeiseizoen. Hierop zijn vele variaties mogelijk maar het het lijkt me dat het bedenken van de proef, ook tot je taak behoort.

Succes!

Berichten: 17

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Kan dit enkel met een boomstam uitgevoerd worden of ook met de stengel van een bloem? Niet dat er nu nog veel bloemen zijn natuurlijk... En hoe geraak ik aan zo'n stuk van een boomstam? Iemand enig idee?

Berichten: 42

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Daarvoor moet je natuurlijk een boom omkappen. Of je hebt sommige mensen die stukken hout (van bomen) bijhouden voor hun haard. Daar zou je eventueel ook wel zoiets kunnen terugvinden.
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Een stengel van een bloem vertoont geen jaarringen. Verder, als je een blok hout neemt, dat iemand ergens naast de open haard heeft liggen, dan is het wel van belang om te weten wanneer die boom gekapt is en waar dat hout vandaan komt (als je de dikte van de jaarringen wilt vergelijken met klimatologische omstandigheden).

Een alternatief is nog om van een stuk hout (bv. een dun schijfje van een stoelpoot van je docent), waarvan je niet weet wanneer die boom gekapt is, aan de hand van de jaarringen te bepalen hoe oud dat stuk hout is. Dat kun je doen door verschillende stukken hout te vergelijken om zo een tijdreeks vast te stellen, maar dat is (iets) gecompliceerder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Biologie] Onderzoek naar secundaire diktegroei in stengel

Moet je ook nog uit gaan zoeken wáár het hout voor die stoelpoot gekapt is, en je zult in een stoelpoot te weinig jaarringen vinden om die met enige aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in een dendrochronologische reeks te kunnen plaatsen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer