Schimmels-Bederf

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

Schimmels-Bederf

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje over schimmels, ik heb me namelijk al suf gezocht op google en heb informatie in mijn biologie boek gezocht maar:

Hoe bederven schimmels nou eigenlijk voedsel, met wat doen ze het bederven(misschien onderdelen van het schimmellichaam), ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Greetz,

Axel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Schimmels-Bederf

Voor het bederven van voedsel zijn naast schimmels, natuurlijk ook bacteriën van belang. Naar mijn idee zijn deze iha de boosdoener bij voedselvergiftigingen door bedorven voedsel, niet de schimmels.

Wanneer je enkel naar de schimmels kijkt:

De schimmels maken bij het groeien natuurlijk gebruik van het voedsel zelf. Van belang zijn naar mijn idee de stoffen die de schimmels uitscheiden. Deze kunnen giftig zijn en daarmee het voedsel oneetbaar maken (bederven). Aan de andere kant kunnen ze ook het voedsel 'beter' maken. Denk aan de schimmelkazen. Het is maar net wat voor type schimmel het is of deze het voedsel doet bederven.

Berichten: 740

Re: Schimmels-Bederf

Schimmels zijn vaak goed te zien op bedorven voedsel (kaas)

Maar de bacteriën zijn degene die voor ziektes zorgen zoals de B. cereus en de E. coli. Bacteriën en schimmels zijn altijd aanwezig, ook in nog niet bedorven voedsel. Ze alleen in te kleine aantallen om schade aan te richten in een menselijk lichaam. Na mate je voedsel langer bewaard, komen er ook steeds grotere aantallen bacteriën en schimmelsin het voedsel, en na een beplaalde tijd zijn er te veel KVE's (Kollonie vormende Eenheden) waardoor je ziek kan worden.

Reageer