[scheikunde] Bepaling molaire massa via dampspanningsverlaging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

[scheikunde] Bepaling molaire massa via dampspanningsverlaging

Gegroet,

Ik zit met een probleem in een vraagstuk over de dampspanningsverlaging wanneer men een stof oplost in een solvent.

Volgend vraagstuk is gegeven:

"De dampspanning van H2O bij 25 °C bedraagt 23.76 mmHg. De dampspanning van een oplossing die 5.40 g van een niet-vluchtige stof bevat in 90 g H2O bedraagt 23.32 mmHg. Bereken de molaire massa van de opgeloste stof. Uitkomst : 57 g/mol.

Ik zou dus echt niet weten hoe ik hier aan moet geraken. De oplossing moet worden gezocht met de wet van Raoult.

Dit is wat ik tot hiertoe al heb uitgerekend:

XB = Popl / Psol => 0.9815

Het aantal mol B wordt dus gegeven door:

XB = nB / nB + nH2O

Het is deze laatste vergelijking die ik niet kan uitrekenen, wat ik ook probeer ik kom niet op het beoogde resultaat (0.09474 mol).

In de laatste vergelijking is dit mijn oplossingsstrategie:

0.9815 = nB / nB + 5

0.9815 (nB + 5) = nB

4.910 + 0.9851 nB = nB

4.910 = 0.0185 nB

nB = 265.41 <= Niet logisch

Als ik 4.910 * 0.0185 dan kom ik wel op 0.090835. Maar dat is niet correct gezien de vergelijking.

Wie kan mij eruit helpen? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bepaling molaire massa via dampspanningsverlaging

Doom_Knight schreef: XB = Popl / Psol => 0.9815
Ik zit hier niet zo in, maar hier zit een probleem. Hoe kan dit waar zijn? Vul eens in Popl=Psol. Daaruit blijkt dat XB de molfractie water moet zijn, en niet de molfractie van je onbekende stof?!?

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Bepaling molaire massa via dampspanningsverlaging

mmm ik ben net begonnen met opnieuw het ding uit te rekenen, hopelijk lukt het

Ik neem je opmerking wel in rekening :oops:

edit: ik geraak er niet uit, iemand die een kant en klare oplossing kan bieden is meer dan welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bepaling molaire massa via dampspanningsverlaging

Toch klopt het zo echt!

90 gram water = 5.0 mol. De molfractie water in de oplossing is 0,9815 zoals je berekende. De totale hoeveelheid mol in de oplossing is dus 5/0,9815 = 5,0943 mol. Dat is dus 5.0 mol water en 0,0943 mol onbekende stof. Deze hoeveelheid weegt 5.4 gram. 5.4 gram/0,0943 mol = 57 gram/mol.

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Bepaling molaire massa via dampspanningsverlaging

aha dank u zeer rwwh. Als je ooit in de buurt ben dan zullen we is een pilsje gaan drinken :oops:

Reageer