Springen naar inhoud

pH meter

• Log in om te kunnen reageren

Calafalas

Calafalas

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2005 - 11:43

hallo beste mensen,

Ik moet een rapport maken over een practicum waarbij ik een pH meter moet gebruiken.
Kan iemand mij uitleggen hoe de pH meter precies werkt?

Ik weet volgens mij dat de pH meter gebruikt maakt van de geleidbaarheid van een stof. Maar niet hoe hij precies aan zijn waarden komt...

Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2005 - 12:08

Een pH meter is eigenlijk een elektrochemische cel waarvan de potentiaal afhankelijk is van de H+-concentratie, en hopelijk van zo min mogelijk andere omstandigheden. Aan die cel zit een voltmeter die niet in Volts uitleesbaar is, maar die kan worden gecalibreerd zodat hij rechtstreeks de pH weergeeft.

Veranderd door rwwh, 03 april 2005 - 12:10

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5084 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 april 2005 - 20:16

potentiaal afhankelijk is van de H+-concentratie, en hopelijk van zo min mogelijk andere omstandigheden.

Na+ gaat storen bij hoge concentraties...

pH-meter op Wikipedia (de Engelse :oops:)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2005 - 05:45

Met andere omstandigheden bedoelde ik niet alleen andere stoffen in de oplossing, maar ook druk, temperatuur, stand van de maan, naam van de eigenaar,....

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 06:35

zo, het is een jaar oude vraag, maar toch .... misschien handig om een uitlegje in het forum beschikbaar te hebben.

De meeste pH meters gebruiken een samengestelde electrode, bestaande uit een referentie electrode en een meet electrode. De tip van de gecombineerde electrode is van een speciaal glas gemaakt dat pH gevoelig is, op deze tip wordt een gel laag gevormd, zowel op de buitenkant (waar het te meten medium is) als op de binnenkant (waar zich een buffer oplossing bevindt).

De H+ ionen diffunderen die buitenste gel laag in of uit waardoor er een potentiaal verschil over de tip ontstaat, volgens de formule

E el = E nul - S ( pH a - pH i)

E el = electrode potentiaal, E nul = nul potentiaal, S is de verhouding mV / pH, pH a is de pH van het te meten medium en pH i is de pH van de buffer oplossing in de electrode.

Hiermee is uit het potentiaal verschil de pH af te leiden.

Veranderd door Adriaan, 03 april 2006 - 06:39

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures