Water met Alcoholen mengen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Water met Alcoholen mengen

Hej mensen

We moesten de stoffen Ethanol/Butanol/Octanol mengen met water en uitzoeken wat het beste oplost. Dus kortom de invloed van de toenemende lengte van de koolstof keten in de familie van de alcoholen op het menggedrag van de stof met water.

Langere koolstof keten lost beter op in water? Of juist niet?



Mn metingen waren namelijk een beetje vaag, buthanol (C4H9OH)loste beter op als octanol (C8H17OH).. het was maar een heel klein verschil maar ik kan geen verklaring hiervoor vinden. Ethanol loste namelijk als beste op met water en het snelste ( De korste C-Keten C2H5OH) Heb overal de zelfde hoeveelheden gebruikt.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Water met Alcoholen mengen

Allereerst denk ik dat je niet de term "oplossen" mag gebruiken. In dit geval kan je beter spreken van mengen.

Je metingen kloppen wel hoor! Butanol zal inderdaad beter mengen met water dan octanol, en ethanol kan zelfs in alle verhoudingen met water worden gemengd.

Dat heeft inderdaad te maken met de lengte van de koolstofketen.

Als een stof moet kunnen mengen met of oplossen in water, moet het in staat zijn om waterstofbruggen te vormen. Een alcohol met de formule R-OH kan dat dus.

Wat zou denk je een reden kunnen zijn dat een alcohol met een lange koolstofketen niet zo goed wil mengen? Tip: denk er aan dat water zelf ook zoveel mogelijk waterstofbruggen vormt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Water met Alcoholen mengen

Beryllium schreef:

Wat zou denk je een reden kunnen zijn dat een alcohol met een lange koolstofketen niet zo goed wil mengen? Tip: denk er aan dat water zelf ook zoveel mogelijk waterstofbruggen vormt.
Hoelanger de koolstof keten hoe meer waterstofbruggen er verbroken moeten worden en dus weer opnieuw gevormt moeten worden.

Lijkt me het meest logisch? 8-[

Thnx 8-[

edit: Nog een vraagje heeft te maken met hetzelfde practicum, Waarom mengt Jood met butanol? :oops: Ik denk dat het iets te maken heeft me dat jood een A-polaire stof is en butanol = polair? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Water met Alcoholen mengen

Hoelanger de koolstof keten hoe meer waterstofbruggen er verbroken moeten worden en dus weer opnieuw gevormt moeten worden.
Dat is het wel ongeveer. Bij langere koolstofketens wordt het systeem van waterstofbruggen teveel verstoord.
edit: Nog een vraagje heeft te maken met hetzelfde practicum, Waarom mengt Jood met butanol?  :oops: Ik denk dat het iets te maken heeft me dat jood een A-polaire stof is en butanol = polair? :oops:
Of je butanol polair kan noemen is een beetje afhankelijk van je definitie van polair. Als je butanol polair noemt, en jood is inderdaad apolair, zouden ze eigenlijk niet kunnen mengen. In dit geval kan je het beste zeggen dat butanol voldoende apolair is om met jood te kunnen mengen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer