Isolatie aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Isolatie aspirine

Ik zit met een probleem. Ik moet een praktische opdracht maken voor scheikunde. Nu had ik een heel mooi proefje gekozen die ik daarna zou gaan analyseren. Ik ben de afgelopen week alleen de hele week ziek thuis geweest en nu heb ik het proefje niet uit kunnen voeren. Aangezien hier de meest behulpzame scheikundige knappe koppen zitten vroeg ik me af of jullie mij misschien kunnen helpen. Ik zou eigenlijk het proefje in theorie na willen lopen. Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren als...

Het proefje:

Maak twee APC-tabletten fijn in een mortier; breng het poeder in een Erlenmeyer van 300 ml, voeg 25 ml ethylacetaat toe en los op. Een APC tablet bestaat uit: 250 mg acetylsalicylzuur, 250 mg paracetamol en 50 mg cafeïne.

Verwarm zonodig. Het aanwezige bindmiddel lost slecht op. Filtreer af. Breng de gekoelde heldere oplossing over in een scheitrechter van 100 ml en voeg 25 ml 0,1 M natronloog toe. Schud krachtig.

Tap de organische laag af en schud de organische laag opnieuw uit met 25 ml 0,1 M natronloog (vraag 1). Verzamel beide alkalische oplossingen (vraag 2) in een bekerglas van 300 ml. Neutraliseer de loog voorzichtig met geconcentreerd zoutzuur (druppelsgewijs toevoegen onder roeren) en voeg dan 5 ml geconcentreerd zoutzuur extra toe.

Koel de oplossing gedurende 10 minuten in ijswater.

Het witte neerslag wordt op een büchnertrechter voeg je enkele ml. koud water toe. Roer het neerslag voorzichtig met een spatel (zorg ervoor, dat het filtreerpapier niet stuk gaat!) en zuig het water af. Herhaal dit.

Controleer of het waswater nog chloride-ionen bevat (vraag 3).

Droog het acetylsalicylzuur op filtreerpapier in de droogoven bij 80EC, gedurende ongeveer 1 uur. Bepaal het smeltpunt van je stof.

Vergelijk het smeltpunt met de literatuurwaarde.

De analyseproef:

Twee testjes:

a. pH

Los een spatelpunt acetylsalicylzuur op in een ml water in een reageerbuis.

Controleer de pH met indicatorpapier (vraag 4).

b. Hydrolyse en test met IJzer (III)

Acetylsalicylzuur heeft een estergroep; die groep kan verzeept worden.

Breng een spatelpunt van de stof (vermoedelijk acetylsalicylzuur) in twee reageerbuizen. Voeg enkele ml. ethanol toe, los op en voeg na het oplossen evenveel water toe.

a. Aan de eerste oplossing voeg je een druppel 0,1%-ijzer(III)chloride-oplossing toe.

b. De tweede oplossing zet je 6 minuten in kokend water. Koel af en voeg eveneens een druppel 0,1%-ijzer(III)chloride-oplossing toe.

Vraag 1. Wat is de organische laag?

Vraag 2. Wat wordt bedoelt met "de alkalische oplossingen"

Vraag 3. Hoe doe je dat?

Vraag 4. Welke pH waarde valt te verwachten?

Vraag 5. Schrijf de structuur van aspirine op. Welke karakteristieke groepen bevat acetylsalicylzuur?

Als je het gevoel hebt dat je nog extra dingen moet vertellen, voel je dan vrij om dat te doen :oops:

Alvast bedankt!

Berichten: 151

Re: Isolatie aspirine

Je gooit een base bij een zuur(NaOH bij aspirine, datr zal dus reageren lijkt me...

Alkalisch is basisch.

pH kan je zelf berekenen, bekijk eerst eens hoeveel mol H+ je hoeveelheid ASA afgeeft, reken dan verder.

Bedenk eens welke organisch is van caffeine, ASA en paracetamol.

En structuur formule is niet zo moeilijk te vinden.

Zoek nu eens op google ernaar, dan vind je waarschijnlijk erg veel erover en leer je meer dan dat het voorgezegt word.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub!!!

Berichten: 31

Re: Isolatie aspirine

Ik ben niet geniaal in scheikunde en doe maar VWO 6... Dus je meot er niet vanuit gaan dat ik dat allemaal weet. Een beetje meer hulp :'(...

Berichten: 31

Re: Isolatie aspirine

Ok ik zal de vragen iets gerichter stellen:

hoeveel zoutzuur moet ik toevoegen om de ph neutraal te krijgen :oops:

Berichten: 2

Re: Isolatie aspirine

voor de structuurformule

http://students.chem.tue.nl/ana16/inleiding.htm

voor het smeltpunt doe je dit

je vult 2 cappilairtjes , 1 met zuivere aspirine en de andere met de zelfgemaakte , deze plaats je in een bekertje met vb glycerol en verwarmt dit. je kijkt op de thermometer bij welke temperatuur de aspirine is gesmolten ..

bij mij was de zelfgemaakte gesmolten bij 140°C en de zuivere bij 150° ....

veel succes :oops:

Berichten: 31

Re: Isolatie aspirine

Waarom komt er neerslag als je de vloeistof koelt na toevoeging van eht zoutzuur?

Berichten: 2

Re: Isolatie aspirine

je kan een ph verwachten die lager ligt dan 7 , aangezien de andere naam voor aspirine acetylsalicylzuur is ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Isolatie aspirine

Waarom komt er neerslag als je de vloeistof koelt na toevoeging van eht zoutzuur?
Ik neem aan dat dat gebeurt omdat de geprotoneerde vorm van aspirine veel slechter oplosbaar is dan de gedeprotoneerde vorm.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Isolatie aspirine

Ik had een antwoord getypt, maar ik zie net dat dat dus NIET de bedoeling is...Mijn excuses hiervoor Afbeelding

Reageer