Eindwerk Poster

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Eindwerk Poster

Hey Iedereen,

Ik zit in het 2e jaar van men opleiding chemie aan de Universiteit Antwerpen. Nu moet ik voor organische Scheikunde een poster maken over een organische stof. Mijn stof is Flunitrazepam (oftewel Rohypnol).

Mijn probleem is dat ik hier maar bitter weinig informatie over vind. Het belangrijkste zijn reactievergelijkingen, spectra (NMR, IR, massa...)... Deze kan ik dus niet vinden.

Ik hoop dat er iemand me kan helpen, want de tijd begint toch stilletjes aan te dringen.

Alvast bedankt!

Debby

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eindwerk Poster

Oei, je hebt wel een moeilijke stof als onderwerp.

Veel verder dan deze pagina op Sigma-Aldrich kom ik niet...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Eindwerk Poster

Misschien de literatuur eens proberen, met google kom ik ook niet veel verder

Berichten: 328

Re: Eindwerk Poster

Ik vraag me toch altijd af hoe ze stof maken als ik naar de structuurformule kijk. Maar gelukkig heb ik analytisch gekozen en hoef ik me daar geen zorgen over te maken :oops: Naja organische chemie is ook wel boeiend.

Maar kun je het NMR en IR spectrum niet zelf maken? Of heb je de stof zelf niet?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Eindwerk Poster

UV spectrum, Massa-spectrum, 'een' synthese en dan houd het bij mij ook aardig op...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Eindwerk Poster

Ik vraag me toch altijd af hoe ze stof maken als ik naar de structuurformule kijk.
Dat is de kunst van de retrosynthese. Het is eigenlijk een soort puzzel, maar wel één waarvoor je veel reacties moet kennen om het goed te kunnen. Eigenlijk doe je de synthese in omgekeerde volgorde. Je moet het molecuul in brokstukken hakken die op een logische manier aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Daarbij moet je er op letten dat de meest gevoelige/instabiele functionele groepen zo laat mogelijk in de synthese worden ingevoerd. Vaak zijn er meerdere routes om bij hetzelfde molecuul te komen, welke het beste gaat werken is maar ten dele te voorspellen. Vaak moet je het gewoon proberen.
Maar kun je het NMR en IR spectrum niet zelf maken? Of heb je de stof zelf niet?
Je kunt het NMR-spectrum wel simuleren als je hem niet kunt vinden of zelf meten.

Berichten: 311

Re: Eindwerk Poster

Ik zit in het 2e jaar van men opleiding chemie aan de Universiteit Antwerpen.
Dan heb je toch genoeg informatiebronnen en literatuur tot je beschikking?? Dacht ik zo...

Probeer Analytical Abstracts of Chemical Abstracts eens.

http://img233.exs.cx/my.php?loc=img233&ima...trazepam8xy.png

Berichten: 4

Re: Eindwerk Poster

Idd, bronnen genoeg, ik heb gewoon een niet al te evidente stof en daarom vind ik er iets minder over...

Maar ik ben heel blij, ik heb al een synthese :oops: en wat spectra.

Er werd gezegd dat de syntheses het interessantse zijn voor de poster en de spetra slechts bijzaak, maar kan mss wel vragen voor een NMR op te nemen via de assistente.

Alvast heel hard bedankt voor de gegeven informatie!!

Reageer