onderdelen van X-ray instrumenten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

onderdelen van X-ray instrumenten

Hallo,

Ik heb een vraag is bij iemand van jullie bekend uit welke delen een x-ray apparaat bestaat . Dus welke onderdelen zitten erin? Of waar ik iets daarover kan vinden.

Zijn er bijv handleidingen of instructieboekjes van dergelijke apparaten met een uitleg er in zit er bijv een vaccuumkamer of iets dergelijks in ?

Deze vraag geld ook voor andere elementen analyse instrumenten zoals surface analyse, PH, atomic emission en absortion en dergelijke, ik moet namelijk een scriptie schrijven over analytische instrumenten voor philips en daarvoor moet ik weten welke onderdelen er in die machines zitten om aan te geven welke delen Philips er eventueel in de toekomst voor kan gaan maken.

In principe zou ik het meest geholpen zijn waar ik deze informatie kan vinden. ALs ik het met google zoek komen er teveel topics uit en bijna alles is onrelevant?

bijvoorbaat dank

MVG GD

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: onderdelen van X-ray instrumenten

Ook hier weer onze links :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: onderdelen van X-ray instrumenten

Ik neem aan dat je met ''een x-ray apparaat'' een apparaat voor X-ray fluorescentie bedoelt.

Grof gezegd zit daarin: een hoogspanningsvoeding, een röntgenbuis, een vacuumkamer met monster, een stel filters, een stel optieken, een goniometer en een röntgendetector. En dan natuurlijk dataverwerkingssoftware en de bijbehorende sturingscomputer.

Berichten: 142

Re: onderdelen van X-ray instrumenten

... ik moet namelijk een scriptie schrijven over analytische instrumenten voor philips en daarvoor moet ik weten welke onderdelen er in die machines zitten om aan te geven welke delen Philips er eventueel in de toekomst voor kan gaan maken.


Ik meen me te herinneren dat Philips dergelijke apparatuur zelf maakt. Kijk eens op deze link

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: onderdelen van X-ray instrumenten

Ik meen me te herinneren dat Philips dergelijke apparatuur zelf maakt. Kijk eens op deze link
Panalytical was vroeger "Philips analytical", gevestigd te Almelo. Inmiddels heeft Philips dit onderdeel echter verkocht, vandaar de nieuwe naam.

Berichten: 311

Re: onderdelen van X-ray instrumenten

Een vacuumkamer is niet noodzakelijk(!) voor bijvoorbeeld rontgendiffractie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: onderdelen van X-ray instrumenten

Vacuum is bijna noodzakelijk voor alle experimenten met Röntgenstralen met een golflengte langer dan ca. 0.2nm. Deze worden namelijk door de lucht te sterk geabsorbeerd. Er is als alternatief soms een He atmosfeer mogelijk.

Diffractie wordt vaak gedaan met straling van 0.154176nm en/of 71.073pm.

Reageer