[scheikunde] Uraanisotopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] Uraanisotopen

Hi,

Meteen weer een nieuwe vraag (morgen heb ik een SE Afbeelding :oops: ).

Hoe is de vergelijking van de reactie tussen uraan(VI)fluoride en waterdamp?

Ik heb het zo (maar ik weet niet of dit goed is):

UF6 + 2H2O(g) -> UO2F2 + 4HF

En is deze reactie een redoxreactie.. ik zie namelijk niet meteen dat dit een redoxreactie is of niet? Wie kan me hierbij helpen.

Ohja... misschien iets teveel gevraagd :oops: , maar is uranylfluoride bij kamertempratuur vast, vloeibaar of gasvormig.

Ik denk zelf dat het gasvormig is, maar weet al bijna zeker dat het fout is.

Wie kan me met deze 3 vragen helpen 8-[

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Uraanisotopen

Uraanhexafluoride is inderdaad niet gasvormig, maar een witte vaste stof (bron). Dat is ook het meest waarschijnlijk. Voor zover ik zo snel weet zijn er niet veel "zware" verbindingen die niet vast zijn bij kamertemperatuur.

Je reactie lijkt me geen redoxreactie, maar zeker weten doe ik dat niet. Als ik kijk naar de oxidatiegetallen van U zie ik in ieder geval geen verschil voor en na.

[edit]

Sorry DrQuico, net ietsje eerder
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Uraanisotopen

UF6 + 2H2O(g) -> UO2F2 + 4HF
Die klopt. Al kun je met een ondermaat water ook UOF4 vormen
En is deze reactie een redoxreactie.. ik zie namelijk niet meteen dat dit een redoxreactie is of niet? Wie kan me hierbij helpen.
Bij een redoxreactie worden electronen overgedragen. Wanneer dat het geval is veranderen er oxidatietoestanden (de 'lading' van de afzonderlijke atomen) en kun je de reactie opdelen in twee halfreacties.

Kun je voor jezelf nagaan of dat bij de reactie van UF6 met water gebeurd?
maar is uranylfluoride bij kamertempratuur vast, vloeibaar of gasvormig.

Ik denk zelf dat het gasvormig is, maar weet al bijna zeker dat het fout is.
Als je bijna zeker weet dat het fout is, vind je toch eigenlijk iets anders? Het smelt- en kookpunt kun je niet zomaar voorspellen. Deze eigenschappen moet je opzoeken of anders zelf meten. Ik heb het even opgezocht en het smeltpunt is 64.5 °C

En Beryllium was net eerder klaar.....

Berichten: 63

Re: [scheikunde] Uraanisotopen

Bedankt mensen voor jullie snelle reacties!

Volgens mij is het geen redoxreactie, want ik kan niet zo snel zien dat je er 2 halfreacties kan afleiden. (heb ik het goed :oops: ?)

Dank je. Als het smeltpunt bij 64.5 graden ligt, betekend het toch dat het vast is bij kamertemperatuur (37 graden)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Uraanisotopen

Klopt, geen redoxreactie. Als je het een naam zou moeten geven kun je het een hydrolyse-reactie noemen.
Dank je. Als het smeltpunt bij 64.5 graden ligt, betekend het toch dat het vast is bij kamertemperatuur (37 graden)?
Daar ga ik toch echt geen antwoord op geven..... :oops:

Berichten: 63

Re: [scheikunde] Uraanisotopen

Bedankt DrQuico en Beryllium. Dit gedeelte is duidelijk!

Reageer