[scheikunde] Hybridisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 857

[scheikunde] Hybridisatie

Ik heb aanstaande maandag een toets over hybridisatie maar ik vind het wel erg pittig. Nu heb ik op het internet een methode gezien waarbij het sterisch getal berekend word. Ik weet nu wat het is maar hoe beschrijf ik daarmee wat voor hybridisatie aangegaan wordt en welke bindingen er ontstaan.

Hoe werkt dit voor bijvoorbeeld Etheen? en voor ethyn?

Wil iemand mij dat zo uitgebreid mogelijk uitleggen met behulp van de valentie elektronen?

Alvast bedankt,

jeffrey

DrQuico: Nieuw topic voor deze vraag aangemaakt

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Het sterisch getal moet je alsvolgt gebruiken:

Als je bijvoorbeeld de molecule H2O neemt en de hybridisatie van O wordt gevraagd. Je telt het aantal bindingspartners en het aantal vrije elektronenparen. De som hiervan is 4 (2 + 2 :oops: ). De hybridisatie van O in H2O is sp3 (1 s + 3 p = 4)

De som van de vrije e- en vrije e- paren bepaald dus het type hybridisatie. Als de som van de beiden gelijk is aan:

1 --> geen hybridisatie

2 --> sp hybridisatie

3 --> sp2 hybridisatie

4 --> sp3 hybridisatie

5 --> sp3d hybridisatie

6 --> sp3d2 hybridisatie

7 --> sp3d3 hybridisatie

EDIT : Ik weet niet of je de hybridisatietypes met d-orbitalen ook moet kennen maar ik zet ze erbij voor de volledigheid.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Oke en nu voor een stof zoals etheen = C2H4

Beide C-atomen hebben 3 bindingspartners en geen vrije elektronenparen dus is het sterisch getal 3. Dit duid op een sp2 hybridisatie voor beide C-atomen maar ik begrijp nog niet hoe ik hier uit kan bepalen welke bindingen de C-atomen met elkaar maken. Dit zelfde probleem heb ik met een stof als ethyn. Dit is het enige wat ik nog niet begrijp dus ik hoop dat iemand me er mee wil helpen..graag :oops:

MVG Jeffrey

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Wel aangezien C 4 valentie-elektronen heeft, en iedere C in C2H4 slechts 2 H's gebonden heeft moeten de beiden C atomen een dubbele binding aangaan om aan de octetstructuur te voldoen.

Dezelfde regel geldt voor C2H2. Elke C heeft slechts 1 H gebonden waardoor er nog 3 valentie-elektronen overblijven. Deze 3 worden gebruikt om tussen de beide C atomen een 3-voudige binding te realiseren.

Hopelijk is het nu duidelijk :oops:

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Volgensmij zie ik het nu....ik hoop dat het klopt en dat dus iemand dit kan bevestigen.

Wanneer er een sp2 hybride gemaakt wordt gaat een S orbital samen met 2 van de 3 p orbitalen. Hierbij ontstaan 3 sp2 hybrid orbitals. De binding tussen de C en H atomen zijn sigma bindingen. Tevens is er een sigma binding tussen beide C-atomen. De dubbele binding die komt van de p orbitalen van beide C-atomen die niet gebruikt was voor het maken van een hybrid orbital en wanneer deze 2 p orbitalen elkaar overlappen krijgt men een pi-binding. Dus de dubbele binding van etheen bestaat uit een sigma en een pi-binding!!!.

KLOPT DIT???

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Dat klopt :oops:

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Dat klopt :oops:
Dankje voor je hulp Doom_Knight..Ik doe nu HBO en in ons boek staat niet beschreven hoe men moet werken met sterische getallen maar dankzij jou begrijp ik het nu veel beter..Dank je wel :oops:

Jeffrey

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Geen probleem. We zijn hier om mekaar te helpen

Reageer