[scheikunde] reductiereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] reductiereactie

hallo

ik heb een vraag over een reductie reactie met H2

ik moet uit een keton een alcohol synthetiseren. ALs reductie middel word H2 gebruikt die ik uit na+water krijg. Maar ik vroeg me af hoe het mechanisme van de reductie met H2 gaat. Ik weet dat de H2 aanvalt op de koolstof en de zuurstof maar ik vroeg me af wat er precies gebeurde. Ik kom er niet zelf uit. Alvast bedankt.

groeten maud

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] reductiereactie

Wat voor katalysator gebruik je? Zonder katalysator gebeurt er namenlijk niets. H2 reageert niet direct met het keton. H2 wordt homolytisch gesplitst op het oppervlak van de katalysator. Deze waterstofatomen reageren vervolgens in de reductie.

Het is vaak niet zo dat je keton direct wordt gereduceerd. Door keto-enol tautomerie vorm je kleine hoeveelheden van het enol (C=C-OH). Dit enol wordt vervolgens gehydrogeneerd. Het alkeen-deel van het enol coördineert aan het oppervlak van de katalysator en wordt vervolgens gehydrogeneerd door de daar aanwezige waterstofatomen tot het alcohol. Vaak worden deze hydrogeneringen dan ook onder (licht) zure condities uitgevoerd om de keto-enol tautomerie te versnellen.

Is dit een beetje duidelijk?

Reduceren van een keton kan natuurlijk ook gemakkelijk met NaBH4 of Dibal-H.

Reageer