[scheikunde] Enzymatische resolutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Enzymatische resolutie

Hallo Allemaal,

Voor het derde jaars practicum op het HLO, heb ik de synthese van een racemisch ester gedaan, waarbij gebruik is gemaakt van enzymatische resolutie. Nou zoek ik hier een stuk theorie over en dan vooral over enzymatische resolutie want ik moet hier namelijk een verslag over schrijven. Is er iemand die mij hiermee kan helpen??? Alvast hartelijk dank!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Enzymatische resolutie

Heb je een racemisch ester gemaakt en daarbij enzymatische resolutie gebruikt (onwaarschijnlijk) of heb je een racemisch ester gemaakt en vervolgens de enantiomeren gescheiden mbv enzymatische resolutie?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Enzymatische resolutie

nee klopt, heb het laatste gedaan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Enzymatische resolutie

De algemene theorie achter enzymatische (kinetische) resolutie is simpel.

Het actieve centrum van een enzym bevat verscheidene chirale groepen (aminozuren). Hierdoor zal één van beide enantiomeren (uit je racemische estermengsel) beter in het actieve centrum van het enzym passen (lock-and-key principe). Het enantiomeer wat het beste past zal als snelste reageren. Het andere enantiomeer kan natuurlijk ook reageren, maar met een (veel) lagere reactiesnelheid.

Het succes van een enzymatische resolutie hangt dus af van het verschil in reactiesnelheid voor de afzonderlijke enantiomeren wat wordt geïnduceerd door het enzym.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Enzymatische resolutie

Hartelijk dank voor je informatie!

Reageer