[scheikunde] vragen tentamen havo4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[scheikunde] vragen tentamen havo4

goedenavond,

ik heb overmorgen een tentamen scheikunde en ik zit in havo 4 met een N&T profiel.

het tentamen gaat over 3 hoofdstukken, ik wil per hoofdstuk graag een paar vragen stellen. Bij voorbaat mijn dank 8-[

Hoofdstuk 1

Mengen, scheiden en reageren.

vragen:

we kregen een paar formules in dit hoofd stuk.

een scheidingsmethode heeft een bepaald rendement:

Code: Selecteer alles

                              verkregen hoveelheid stof

             rendement= --------------------------------------------  maal 100%

                                 totale hoeveelheid stof in het mengsel
[/b]

ook kregen we:

Code: Selecteer alles

                   massa                              m

             dichtheid=-----------   oftewel   rho= -------

                             volume                              v
nu mijn vraag werkt de wet van behoud van massa nu? want als je de formule omgaat zetten komt dit toch nooit op dezelfde massa uit ? :oops:

en een andere vraag bij dit hoofdstuk wat is MAC waarde ?

we moesten ook reactievergelijkingen kloppend maken

nu had de leraar het over een vrijgezel wat houd dit in ? is het het enige niet ontleedbare atoom in de reactievergelijking ?

vb.

Code: Selecteer alles

NH  ClO  +Al => N  +H O+HCl+ Al  O

                     4      4              2    2               2   3
is dan de aluminium voor de reactie de vrijgezel? :oops:

en is de vergelijking zo kloppend?

Code: Selecteer alles

6NH  ClO  + 10Al=> 3N  + 9H  O + 6Hcl+ 5Al  O

                4     4                   2        2                    2   3
hoofdstuk 2

koolstofchemie:

Naamgeving van koolwaterstof:

ik heb hiervoor een driestappenplan gemaakt maar ben ik niks vergeten?

stap1- zoek eerst de langste koolstof keten op die bepaald de stamnaam (methaan, ethaan)

stap2- de nummering moet zo laag mogelijk blijven

stap3- kijk naar de mogelijke substituenten van dezelfde soort als deze erzijn gebruik dan nummerieke voorvoegsels (di,tri,tetra) enz.

ok en hoe gaat het dan bij alkenen, en bij zuurgroepen(alkaanaminen), en bij alkanolen en wat zijn de hallogenen?

hoofdstuk 3

atoombouw en periodiek systeem; metalen.

het atoomnummer komt overeen met het aantal protonen in de kern

en het massagetal is weer het aantal protonen+ het aantal neutronen

maar ik las ergens dat de massa van een proton en van een neutron allebei 1,0 u zijn

maar als dan vb een ion een lading van twee+ heeft en het massagetal is 10 dan heeft hij 8 elektronen en 10 protonen maar dan toch geen 10 neutronen of wel ?? 8-[

als jullie mijn vragen zouden willen beantwoorden heel graag het zou mij erg helpen

mvg stefan :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] vragen tentamen havo4

Ik zal kijken of ik je een beetje op weg kan helpen!

Maar allereerst: kijk eens in de helpfunctie hoe je sub- en superscript moet gebruiken. Dan zie je ook hoe je je reacties moet schrijven. Pas je vergelijkingen nog even aan als je wilt, want ik weet niet hoe je ze wilde hebben.
nu mijn vraag werkt de wet van behoud van massa nu?
Bij chemische reactie geldt de wet van behoud van massa altijd!
want als je de formule omgaat zetten komt dit toch nooit op dezelfde massa uit ?
Wil je de formule voor rendement gaan omschrijven met dichtheden? Daar zie ik het nut niet zo van in, kan je uitleggen waarom je dat wil?
en een andere vraag bij dit hoofdstuk wat is MAC waarde ?
Google, eerste hit. Het kan soms zo simpel zijn...

De term vrijgezel ken ik niet; als ik uitga van hoe je het beschrijft zou ik het katalysator noemen, een stof die deelneemt aan de reactie maar netto niet wordt verbruikt.

De reacties zal je dus nog even naar moeten kijken voordat we kunnen zien of ze goed zijn.
Naamgeving van koolwaterstof:
Je stappenplan lijkt me prima.

Bij alkenen moet je de dubbele binding altijd in de hoofdketen hebben; dat geldt i.h.a. ook voor zuurgroepen.

Halogenen: Halogeen op Wikipedia
ik las ergens dat de massa van een proton en van een neutron allebei 1,0 u zijn

maar als dan vb een ion een lading van twee+ heeft en het massagetal is 10 dan heeft hij 8 elektronen en 10 protonen maar dan toch geen 10 neutronen of wel ??
Als je een ion maakt, veranderen dan de kerndeeltjes mee? Als je dat weet, weet je ook hoeveel neutronen je moet hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] vragen tentamen havo4

stefan de vos schreef: wat is MAC waarde ?
Zo'n vraag kreeg ik ook een keer (in V6 :oops: ), maar dat staat gewoon in BINAS.

maar ik las ergens dat de massa van een proton en van een neutron allebei 1,0 u zijn

maar als dan vb een ion een lading van twee+ heeft en het massagetal is 10 dan heeft hij 8 elektronen en 10 protonen maar dan toch geen 10 neutronen of wel ??
Als het massagetal 10 is dan zullen dat waarschijnlijk niet 10 protonen zijn.

Massa 10 zal eerder C zijn dat is dus 6 protonen en 4 neutronen en 6 elektronen.

Bij C2+ zullen er dus 4 elektronen zijn ipv 6
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vragen tentamen havo4

jurn schreef: Massa 10 zal eerder C zijn dat is dus 6 protonen en 4 neutronen en 6 elektronen.

Bij C2+ zullen er dus 4 elektronen zijn ipv 6
Jurn, ook jij moet het opzoeken en niet gokken en het verkeerde antwoord geven. Volgens het periodiek systeem zijn er een paar elementen die in een massagetal 10 voorkomen: Beryllium (Hai Berry :oops: ) en Boor. Koolstof is 12, 13 of 14..... En zowaar, Be2+ is een heel normale oxidatietoestand.....

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] vragen tentamen havo4

OK koolstof was misschien niet het beste voorbeeld, maar C-10 bestaat wel (volgens mijn BINAS)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vragen tentamen havo4

OK koolstof was misschien niet het beste voorbeeld, maar C-10 bestaat wel (volgens mijn BINAS)
Volgens opgetelde bronnen zijn 8C t/m 22C bekende isotopen, maar alleen 12C 13C en 14C spelen een rol buiten de deeltjesversneller... 10C heeft een halfwaardetijd van 19.3 seconde, het vangt een elektron in en wordt 10B.

Reageer