[scheikunde] Chemische elementen en modellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Chemische elementen en modellen

Heey peoples...

Ik moet voor een werk van school de volgende vragen beantwoorden:



a)Waarom is het symbool van waterstof 'H'?

b)Waterstof komt voor in de enkelvoudige stof diwaterstof. welke eigenschappen heeft deze stof?

c)Waar komt het element waterstof in de natuur voor?

d)Hoe kan men de enkelvoudige stof diwaterstof krigen of bereiden?

e)Waar wordt de enkelvoudige stof diwaterstof voor gebruikt?

f)Wie heeft dewe stof ontdekt en wanneer?

g)Zijn er bijzondere gevaren verbonden aan het gebruik, het bewaren en het transporteren van diwaterstof?

Beantwoord de bovenstaande vragen op dezelfde manier voor de volgende elementen:

-Zuurstof of O

-Neon of Ne

-Zink of Zn



Kijk, ik weet dat het niet eerlijk is dat jullie alle antwoorden hier op gaan noemen...

Maar mijn vraag is of jullie mij in de juiste richting kunnen sturen (eventueel wat antwoordengevel mag altijd ;) ...

Ik heb problemen met vragen b, d, e en g

Ik heb heel wiki afgezocht, google gebruikt, enzovoorts maar het lukt me niet de antwoorden te vinden Afbeelding

Kunnen jullie helpen :D :P

Groeten, TSW

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Een heleboel is hiervan echt te vinden op wikipedia! Voor waterstof, zoek ook eens op Google en Google

Als je hier nou opschrijft wat je daarna weet, dan kunnen we verder helpen. De antwoorden geven zou je inderdaad niet verder helpen, dan leer je niets!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Het helpt ook als je op google "waterstof" gebruikt ipv "diwaterstof". De meeste mensen gebruiken die laatste naam niet.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Bedankt, maar dat zijn allemaal dingen die ik al had, de vragen die ik niet weet vind ik hier echt nergens in terug ;)

En dan nog een vraag, wat is het verschil tussen diwaterstof en waterstof (oke, diwaterstof zijn moleculen van 2 waterstofatomen, maar in kenmerken ofzo)

MvG, TSW

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Waterstof komt nooit als element H voor maar altijd als molecuul H2.

Het wordt een heel ander verhaal als waterstof gebonden is aan andere atomen, bijvoorbeeld in alkanen (methaan, ethaan etc), dan kunnen enkele waterstof atomen gewoon binden. Maar 'los' komt 'H' dus nooit voor. Ditzelfde geldt voor O2 N2 F2 Br2 I2 en Cl2!

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

De vraag is veel te breed daar vind ik niet wat ik zoek. Ik schreef eerder: Als je hier nou opschrijft wat je weet, dan kunnen we verder helpen. , en daar blijf ik bij.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Ik neem mijn woorden terug rwwh!

Op wiki enzo vond ik wel degelijk veel informatie!

Maar wat ik nog niet weet zijn vraag B bij Neon en Zink..

Srr voor mijn onnauwkeurigheidje :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Neon en Zink zijn niet als diatomair molecuul bekend. Maar je zult hier de eigenschappen van het materiaal als element moeten vertellen. Voor beide staan ook eigenschappen op wikipedia!

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] Chemische elementen en modellen

Waterstof komt nooit als element H voor maar altijd als molecuul H2.
;) Waterstof komt wel los voor: Hi.s.n. De afkorting i.s.n. staat voor "in statu nascendi" wat "in staat van wording" betekent. Als watersof ontstaat door reductie van H+ zijn de waterstofatomen enige tijd stabiel door de hoge activeringsenergie die nodig is om H2 te vormen. Dit actieve waterstof heeft sterk reducerende eigenschappen. Je zult het onder normale omstandigheden niet in de natuur aantreffen.

Reageer