[scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

weet iemand hoe we HOCH2-C-H2OH noemen? Op de middelste koolstof zitten nog 2 maal CH3 maar ik weet niet hoe ik die ertussen moest krijgen. Ik weet dacht eerst 2,2-methylpropanol, maar dan heb ik een OH vergeten

Groetjes

Marina

Jorim: Sub- en superscript werkt (nog) niet in onderwerptitels.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

Als er op de middelste koolstof atoom 2 methyl groepen zitten hoef je hiervan niet de plaats aan te geven aangezien een methyl groep bij een propaan alleen maar op de 2de= middelste koolstof kan zitten

2 OH groepen wordt aangegeven met diol. Hier van moet je wel de plaats aangeven.

De stof die jij beschrijft is dan ook 1,3-dimethylpropaandiol

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

Als ik je goed begrijp bedoel je: HOCH2-C(CH3)2-CH2OH Dit is dimethylpropaandiol. Nummers hoeven er niet bij, er is namelijk maar één mogelijkheid om dit te tekenen.

<offtopic>

Probeer je het record "aantal posts binnen één dag" te verbreken? Je bent goed op weg. Ga zo door. ;)

</offtopic>

Berichten: 29

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

hey, bedankt voor weeral eens een antwoord. Ik heb morgen een examen naamgeveing organische chemie. ik heb al wel altijd genoeg punten gehad op voor het vak chemie maar ik kan toch geen kansen laten liggen hé

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

De stof die jij beschrijft is dan ook 1,3-dimethylpropaandiol
Dat is natuurlijk dimethylpropaan-1,3-diol.
Als ik je goed begrijp bedoel je: HOCH2-C(CH3)2-CH2OH Dit is dimethylpropaandiol. Nummers hoeven er niet bij, er is namelijk maar één mogelijkheid om dit te tekenen.
Niet helemaal. Je kunt ook nog dimethylpropaan-1,1-diol tekenen (het hydraat van dimethylpropanal)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

Niet helemaal. Je kunt ook nog dimethylpropaan-1,1-diol tekenen (het hydraat van dimethylpropanal)
Maar wees voorzichtig op een tentamen organische chemie, want zo'n hydraat (waar twee OH's aan dezelfde C zitten) is geen op-zich stabiele verbinding.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

Het kan in ieder geval nooit kwaad de plaatsaanduidingen (getallen) in de naam weer te geven. Ook al is het niet strikt noodzakelijk, het is soms wel duidelijker en kan niet fout worden gerekend.

2,2-dimethylpropaan-1,3-diol zal zeker goed worden gerekend op een tentamen.

Berichten: 311

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

weet iemand hoe we HOCH2-C-H2OH noemen?


Dit is toch ethaan-1,2-diol??

Berichten: 170

Re: [scheikunde] HO-CH2-CH2-OH

Eigenlijk wel maar ik denk dat hij gewoon een C-atoom vergeten plaatsen heeft,

anders is de vraag niet logisch he hoe kan men immers op het middelste koolstofatoom een dimethylgroep plaatsen als men er maar 2 hebt :D :P :) :D ;)

Grts El Blanco

Reageer