Inkt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Inkt

Hoi allemaal

Een goede vriendin van mij vroeg mij om eens te zoeken naar een inkt of pigment die je op wit papier niet kan zien, maar met een bepaald filter wel.

Ze weet zeker dat het bestaat, maar ze kan het niet vinden (en ik ook niet)

Weet een van jullie misschien waar we dat kunnen vinden of hoe het heet oid.

alsvast bedankt
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Inkt

Heel erg simpel: citroensap!

Als het eenmaal droog is is het niet te lezen. Door het vel papier te verwarmen boven een vlam (ik zeg dus verwarmen niet verbranden ;) ) maak je de tekst weer zichtbaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Inkt

Het gaat waarschijnlijk om inkt die bij of UV (ultraviolet) of bij IR (infrarood) licht wel zichtbaar is, zoals op onze euro-biljetten.

En dan krijg je dus zoiets...

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Inkt

Dat was nu net niet de bedoeling, want als je het dan verwarmt is het permanent zichtbaar.

het is de bedoeling dat het alleen met een bepaald filter zichtbaar is.

dit was een reactie op berilium
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 74

Re: Inkt

je hebt ook black light pennen http://www.gundamstoreandmore.com/baspen.html

ben alleen ff vergeten wat er ookal weer inzat maar volgens mij het word ook regelmatig gebruikt op feestjes waar ze tatoe's zetten die alleen in het black light te zien zijn

kom je veel tegen op drum & bass / acid party's

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Inkt

Jorim schreef: Het gaat waarschijnlijk om inkt die bij of UV (ultraviolet) of bij IR (infrarood) licht wel zichtbaar is, zoals op onze euro-biljetten.

En dan krijg je dus zoiets...
Ja alleen dan iets wat het met een kleuren filter werkt.

en als ik de naam van de inkt zou weten zou het ook heel makkelijk zijn (of een manier om het zelf te maken)

met uv of ir is niet de bedoeling
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 74

Re: Inkt

mescien neit het meest voor de hand lichende oplossing maar als ik kijk op het internet voor dingen en vloeistoffen of inkt wat zichtbaar is met een lichtfilter kom ik al heel snel op site's van sexshops uit met body paint

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Inkt

maar het is de bedoeling dat het op papier komt en met iets dat op een 3d bril lijkt te zien is
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 74

Re: Inkt

ik heb wel een site gevonden met verschillende 3d brillen

http://www.dewijs-3d.com/accesiores_servic...welk_type_b.htm

meschien kan iemand dan vertellen welke stoffen en kleuren je wel ziet en niet

Berichten: 1.122

Re: Inkt

hmm, schrijf met witte letters op een groen velletje papier. schijn er dan met een groene lamp op en gegarandeerd zie je geen letters meer.

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Inkt

Allemaal zeer interessant, maar niet wat ik bedoel.

Ik zal het nog een keer diudelijk neer zetten

Ik zoek inkt die je wanneer je het op wit papier gebruikt niet kan zien tenzij je een filter gebruikt, dus geen uv of ir en je moet het niet hoeven te verhitten iod.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Inkt

een filter
Beschrijf het filter eens wat meer, bepaalde kleur of andere eigenaardigheden...

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Inkt

Ik weet het niet ik zal het eens navragen
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 2.399

Re: Inkt

Met een gewoon kleuren filter gaat het je niet lukken uiteraard. Je filtert kleuren, dus als een bepaalde kleur er al niet eens is (want je ziet het niet) kan je filteren tot je een ons weegt. Ik ben geen spectro expert ofzo, maar volgens mij moet je dus echt UV of NIR gaan gebruiken. Verder kun je misschien nog wat bereiken met polarisatie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Inkt

Met een gewoon kleuren filter gaat het je niet lukken uiteraard. Je filtert kleuren, dus als een bepaalde kleur er al niet eens is (want je ziet het niet) kan je filteren tot je een ons weegt.
Dat is niet waar!

Wit licht is normaal een continu spectrum. Dat is wat de gloeilampen om ons heen voor ons maken. Maar het kan ook anders: Zo maakt een spaarlamp of een televisie een slimme combinatie van rood, groen, en blauw als wit nodig is, en een witte LED bestaat uit een mengsel van violet en geel! Zo'n witte LED kun je door een rood filtertje bekijken, en dan komt er bijna geen licht doorheen. Kijk je door het rode filter naar een gloeilamp, dan komt er een berg rood licht doorheen.

Hoe je dit zou kunnen inzetten voor inkt is me niet geheel duidelijk, maar onmogelijk lijkt het me niet.

Wat ook nog zou kunnen is dat de inktlaag transparant is, maar iets met de polarisatierichting van het licht doet. Hij zou optisch actief kunnen zijn. In gepolariseerd licht (bijna altijd wel aanwezig) zou je dan een verschil kunnen zien door een polaroid zonnenbril.

Reageer