edelmetalen op oppervlakken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

edelmetalen op oppervlakken

Ik was bezig met het maken van zilverspiegels op glas om oppervlakte reacties uit te voeren. Zilverspiegels maakt men door ammonia en zilvernitraat te mengen en met glucose te reduceren. Er slaat dan zilver neer op het glas.

Nu is de stabiliteit van de zilverlaag niet zo geweldig. Ik vroeg mij af of er een ander metaal gebruikt kan worden als grondlaag waarop het edelmetaal dan wordt afgezet. Behalve zilver zou ik ook goud, koper en palladium willen proberen.

Geleidend glas kan men maken door bijvoorbeeld tin oxiden te depositeren of gewoon commerciele ITO electroden te kopen en electrolytisch af te zetten. Of chemische depositie of electrolytische depositie beter is is moeilijk te zeggen, er spelen te veel dingen een rol. In ieder geval, hoe homogener en vlakker de laag hoe beter.

Ik weet dat ultravlak goud gemaakt wordt door chroom of titaan of een scala aan legeringen op glas op te dampen en daarna het goud op te dampen, dan krijgt men een laag die grof oxiderende situaties overleeft zonder klagen.

Berichten: 51

Re: edelmetalen op oppervlakken

Bij mij weten worden de Cr en Ti lagen gewoon aangebracht om voor een betere hechting van het metaal aan het glas te zorgen. Dat ze niet oxidatie overleven is een eigenschap van het goud, terwijl zilver natuurlijk veel minder edel is en dus sneller oxideert.

De goudlagen die op glas worden gedampt zijn vaak niet zo ultraglad als ze voorgedaan worden. Bijvoorbeeld een 200 nm dikke goudlaag is polykristallijn, maar wel met een groot gedeelte (111) kristal vlakken. Om de (111) textuur te verhogen worden de goudlaag vaak met een waterstofvlam â€Âglad"gemaakt.

Is het probleem met de zilverlagen dat ze te snel oxideren of dat de hechting niet goed is?

Hoe dun mogen de lagen zijn? Dikke zilverlagen (micrometers) zien er vaak wit uit terwijl dunnere lagen (nm) wel spiegelend zijn. Of wil je op moleculair niveau homogeniteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: edelmetalen op oppervlakken

Voor een simpele oplossing kun je proberen om het glas enigzins te etsen voordat je de zilverlaag afzet. Dat kan met een (alcoholische) loogoplossing.

Berichten: 40

Re: edelmetalen op oppervlakken

Opdampen is de moeilijke methode, en geeft inderdaad superieure oppervlakken. Maar ik zoek iets voor quick en dirty werk.

zilver op glas geeft dikke lagen vergeleken met het opdampen maar de hoeveelheid zilver is miniem. Een oplossing van iets van 100 mg zilvernitraat was niet noemenswaardig verbruikt na 4 microscoopslides. Deze waren prachtig spiegelend aan de glaskant, aan de zilverkant eerder zwartgrijs. Het zilverammoniumcomplex decomposeerde echter en omdat dat explosies kan geven heb ik de rest weggegooid zonder nog moeite te doen om het verbruik te meten maar het moeten erg dunne lagen geweest zijn.

Het zilver schilfert af dus oxidatie is niet het grootste probleem.

Schoonetsen heb ik gedaan met H2O2 en zwavelzuur, dus precies het omgekeerde. Het geeft meer OH groepen aan het oppervlak als je dat doet en het resultaat was slechter dan ongeschoonmaakte lagen. Ik weet niet wat loog en ethanol doen met glas, mijn eerste idee was om kwarts te nemen als ik dit weer een keer doe, omdat dan juist gen OH groepen roet in het eten gooien.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 1

Re: edelmetalen op oppervlakken

Ik ga voor mijn eindwerk proberen een kleurstof zonnecel te maken, nu vroeg ik me af ofdat ik zo een geleidende glasplaat ergens kan kopen/vastkrijgen. Ik heb mezelf al suf gezocht, maar misschien dat jullie wel raad weten.

Reageer