Eigenschappen kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 218

Eigenschappen kleurstoffen

Hoi hoi,

Voor een project op school ben ik aan het herleiden welke functionele groepen in een kleurstofmolecuul leiden tot bepaalde eigenschappen van die kleurstof.

Ik heb al héél wat informatie gevonden, waaronder de synthese van Aniline (de basis van kleurstoffen etc.) Maar wat me opvalt, is dat er heel véél verschillend functionele groepen zijn.

Heeft iemand tips hoe ik hier een beetje wijs uit kan worden?

Groetjes Luuk

Berichten: 162

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Er zijn oneindig veel "kleurstoffen" te vinden.

Waar ik onlangs nog mee bezig ben geweest zijn Azo-dyes... dit zijn kleurstoffen (verfstoffen is een betere naam) met een N=N binding (azo-binding) afhankelijk van welke groepen je aan weerskanten "eraanhangt", geven ze een breed spectrum aan kleuren van geel, oranje rood en zelfs groen en blauw...

Voor leuke voorschriftjes en eventuele uitgebreidere uitleg check: journal of chemical education (in meen 2004)...

Hierin staat ook een pallet synthese beschreven waarin je dus een pallet (van een schilder ofzo..hihihih) aan kleuren krijgt...

Verder is Indigo een leuke kleurstof werd(/wordt?) gebruikt in verfen van spijkerbroeken...

Veel succes..

Berichten: 162

Re: Eigenschappen kleurstoffen

mmm... misschien is een uitgebreidere uitleg noodzakelijk....

indigo is een natuurlijke verfstof maar word nu grotendeels synthetisch bereid. Het is een in water onoplosbare verfstof ("vat dye") die je dmv een reactie met ijzer om kan zetten in een oplosbare vorm.... voor meer ff googlen....

groeties

Berichten: 1.122

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Ik heb deze kleurstoffen gebruikt tijdens mijn stage.

De bovenste twee zijn positief geladen kleurstoffen en de onderste drie negatief.

De negatieve kleurstoffen zijn aso-kleurstoffen, te zien aan de N=N binding. Zoals je ziet is het verschillen tussen Food Yellow 3 en Acid Orange 7 slechts een SO3 groep.

Afbeelding

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eigenschappen kleurstoffen

aso-kleurstoffen
Eh, je bedoelt azo ;)

Ook een hele mooie kleurstof: Rhodamine 6G. Uit zichzelf niet extreem zwaar gekleurd, maar fluoresceert zo extreem dat je letterlijk één enkel molecuul kan zien m.b.v. LIF.

Afbeelding

Bron: Sigma-Aldrich

In het algemeen kan je het volgende bezien.

Als een molecuul veel geconjugeerde benzeenringen heeft (gekoppelde aromatische systemen) is er een redelijke kans dat ze sterk gekleurd zijn.

Vooral geel komt redelijk veel voor (absorptie in het nabij-Ultraviolet).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Beryllium schreef:Ook een hele mooie kleurstof: Rhodamine 6G. Uit zichzelf niet extreem zwaar gekleurd, maar fluoresceert zo extreem dat je letterlijk één enkel molecuul kan zien m.b.v. LIF.
jij ook weer met je single-molecule-detection :D

Maar rhodamine 6G is zeker een mooie kleurstof (wordt dat niet ook als probe gebruikt?), het probleem is alleen net als bij Crystal Violet dat als je er eenmaal mee in aanraking bent geweest, je het vervolgens overal aantreft! ;)

Grtz Bas

Berichten: 10

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Hoi!

1. ik weet dat er een hele leuke proef is om methyl oranje te maken, volgens mij een AZO-kleurstof. Wees wel voorzichtig met azokleurstoffen, want als ze afbreken komen er primaire aromatisch amines vrij, die (verdacht) kankerverwekkend zijn. (aniline is ook een primaire aromatische amine)

2. een stof die ik erg cool vindt, is Reichardt's dye of ET30. Als je deze stof toevoegd aan verschillende media, zal het afhankelijk van de polariteit anders kleuren.

Groet, Peena

Berichten: 218

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor je geplaatste reacties. Voordat ik een exacte vraag kan stellen, moet ik nog eventjes een beetje googlen....

Tenslotte is het niet de bedoeling dat jullie dit werk van mij gaan overnemen ;)

Groetjes Luuk

Berichten: 1.122

Re: Eigenschappen kleurstoffen

een stof die ik erg cool vindt....
zo heeft iedereen zijn favoriete kleurstof :D

Sommige spectroscopische gekken hebben zelfs een favorite golflengte..... ;)

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Sommige spectroscopische gekken hebben zelfs een favorite golflengte.....  ;)
785.0 nm :D
een stof die ik erg cool vindt, is Reichardt's dye of ET30. Als je deze stof toevoegd aan verschillende media, zal het afhankelijk van de polariteit anders kleuren.
Wow, da's wel cool. Ik kan er niet direct een nuttige toepassing voor bedenken, maar niettemin cool...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Wow, da's wel cool. Ik kan er niet direct een nuttige toepassing voor bedenken, maar niettemin cool...
ik wel. Laat ik daar nou net college over hebben gehad :D

Fluorescentie probes zijn er uiteraard genoeg, en ook voor probing van polariteit. Sommige stoffen fluoresceren bijv niet in een apolaire omgeving maar wel in een polaire omgeving. Het kan zijn (meestal) dat in de apolaire omgeving de nл* energetisch lager is dan de лл*. Dan fluoresceert het molecuul (hoogstwaarschijnlijk) niet. In polaire omgeving is de nл*overgang minder 'gunstig' (door de vrije electronen paren in een polaire omgeving) dan de лл* dus de лл* is energetisch lager dan de nл* en vindt er (waarschijnlijk) wel fluorescentie plaats. Zo kan je o.a polariteit proben..... Afbeelding

Zo, lijkt dit nu op pronken met mijn zojuist opgedane kennis....? ;) haha

grtz Bas

ps: mijn favorite golflengte moet toch wel de 514.5 nm zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eigenschappen kleurstoffen

off-topic: ;) 0.71073 Angstrom (71.073 pm). :D Gemiddelde golflengte van Mo Kα straling.

DrQuico: Geen wonder dat je altijd een geigerteller op zak hebt.... Afbeelding

Berichten: 10

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Hoi,

Fijn dat jullie ET30 ook interessant vinden...
Polarity was measured using Reichardt's ET(30) probe. The zwitterionic form of the molecule exhibits a charge transfer band in the visible region. The energy of this transition, the ET(30), is sensitive to the ability of the probe's environment to solvate hydrophobic groups, stabilise charges and donate hydrogen-bonds. Since the ground state of the molecule is charged and the excited state is effectively a diradical, an environment capable of stabilising charges will lower the ground state relative to the excited state, increasing the transition energy and shifting the charge transfer band to shorter wavelength.
(Org. Biomol. Chem., 2004, 2(9), 1404 - 1412 )

plaatje van molecuul: Afbeelding

groet Peena

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Peena schreef: Hoi,

Fijn dat jullie ET30 ook interessant vinden...
Polarity was measured using Reichardt's ET(30) probe. The zwitterionic form of the molecule exhibits a charge transfer band in the visible region. The energy of this transition, the ET(30), is sensitive to the ability of the probe's environment to solvate hydrophobic groups, stabilise charges and donate hydrogen-bonds. Since the ground state of the molecule is charged and the excited state is effectively a diradical, an environment capable of stabilising charges will lower the ground state relative to the excited state, increasing the transition energy and shifting the charge transfer band to shorter wavelength.
(Org. Biomol. Chem., 2004, 2(9), 1404 - 1412 )

plaatje van molecuul: Afbeelding

groet Peena
Lol ziet eruit als een ventje Afbeelding

Berichten: 218

Re: Eigenschappen kleurstoffen

Hoi allemaal,

Eerder had ik al een post geplaatst over kleurstoffen.

Nu heb ik al dik een uur op zoek naar informatie om de volgende vraag te beantwoorden: Welke functionele groepen in een kleurstofmolecuul leiden tot bepaalde eigenschappen van een kleurstof?. Maar het wil maar niet lukken ;)

Wat ik veel vindt zijn, lesprogramma's, artikelen (betaalde), boeken (te koop) en allerlei kleurstofmoleculen. Maar eigelijk niets concreets....

Kan iemand mij misschien een tip geven?

Zo kan ik weer verder gaan met zoeken.

Groetjes Afbeelding

Jorim: Weinig 'nieuwe vraag' aan even bij de oude topic gevoegd.

Reageer