KNCV - Gouden Spatel 2004

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

KNCV - Gouden Spatel 2004

Op de voorjaarsbijeenkomst van de KNCV op 26 april zal de Gouden Spatel 2004, de KNCV-prijs voor de beste HBO-afstudeerscriptie worden uitgereikt aan Sandra van Dingenen.

Daarnaast hebben de volgende deelnemers een eervolle vermelding gekregen:

Ingrid Bakker

Ted Bradley

Daniel da Costa Pereira

Irina Dragan

Ivonne Lammers

Margriet Oosterbaan

Johan Spies

Bas Teunissen

Lies Vandecasteele

Bas Teunissen is voor zover wij weten de enige van bovenstaanden die lid is van Chemieforum.nl, en het hele team wil hem dan ook graag feliciteren met deze eer! Afbeelding

Meer te lezen in het Chemisch2Weekblad 8 of op de speciale pagina van de KNCV over de voorjaarsbijeenkomst.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Gefeliciteerd Bas

De anderen natuurlijk ook ;)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Gefeliciteerd Bas, en nu ga je ons natuurlijk uitgebreid vertellen wat voor leuks je hebt onderzocht ;)

http://www.bas.nl (uit je profiel) is een geintje neem ik aan ??? Of heb je de chemie aan de kant gezet :D

Berichten: 1.122

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

WOUW! wat een eer! :D

Een paar maanden terug heb ik een prijs(je) gewonnen (een innovatiestimuleringsprijs..... mooi woord ;) ) voor mijn afstudeerverslag, iets wat ik totaal niet verwacht had. Ik had dus ook eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik kans zou maken op de gouden spatel (en dus ook niet gewonnen :P ), maar een eervolle vermelding in het chemisch weekblad is natuurlijk heel erg leuk om te lezen!!
http://www.bas.nl is een geintje neem ik aan ??? Of heb je de chemie aan de kant gezet
dat is uiteraard een geintje......je ziet ze wel eens rijden, vrachtwagens met levensgroot BAS erop.

Maar de chemie zet ik niet aan de kant hoor!. Dat in tegenstelling tot degene die volgens mij 2 of 3 jaar geleden de gouden spatel won. Die persoon stopte met scheikunde en ging full-time bij de ETOS werken......(geen grapje)

Uiteraard bedankt voor de felicitaties!!

Grtz Bas

Berichten: 2.399

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Ik ga voor je duimen bas ;)

Berichten: 1.122

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

voor mij duimen? haha tof van je, maar er valt niks meer te duimen :D

Ik heb namelijk niet gewonnen. ;)

Grtz Bas

Berichten: 1.122

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Gefeliciteerd Bas, en nu ga je ons natuurlijk uitgebreid vertellen wat voor leuks je hebt onderzocht
Nou vooruit. Ik kan natuurlijk copy-pasten uit mijn verslag maar dan wordt het verhaal wel erg lang ;)

Voordat ik vertel wat ik zelf aan onderzoek heb gedaan zal ik even kort beschrijven waar het onderzoek aan gekoppeld was.

Voor mij hadden anderen (stagiaires etc) reeds een opstelling gemaakt waarin een capillaire electrophorese (CE) de eluerende vloeistof deponeerde op een substraat. De CE was hiervoor aangepast omdat normaal gesproken in een CE de capillair aan beide kanten in een buffer oplossing hangt. Het probleem met een capillair met een open einde is dat er op de een of andere manier uiteraard wel een gesloten stroomcircuit moet zijn anders is er immers geen scheiding!. De gescheiden stoffen werden na depositie op het substraat gemeten m.b.v Raman spectroscopie. Mijn onderzoek heeft zich hoofdzakelijk gericht op ontwikkeling en optimalisatie van deze "substratenâ€Â. De depositie opstelling is ook nog aangepast om de depositie te optimaliseren, maar over de CE zal ik het verder niet hebben want daar schrik ik "s nachts nog steeds wakker vanâ€Â¦.

De substraten: Raman is op zichzelf een prut techniek, maar als het Raman signaal versterkt kan worden dan is het een geweldige techniek :) . Het substraat zorgt voor het zogenaamde "surface enhancement effect" (SERS). Ik heb 3 substraten met elkaar vergeleken op de mate van versterking van het Raman effect, de stabiliteit, de reproduceerbaarheid, gebruikersgemak etc. De 3 substraten: TLC (of DLC in ABN) i.c.m zilver colloïden, een quartzplaat met een dunne zilver laag die ruw werd gemaakt in de oven en een quartzplaat met sylica bolletjes met daarop de zilver laag. De ruwheid is nodig voor de SERS effecten. Het aanbrengen van de silica bolletjes op een glasplaat koste vrij veel tijd maar het bleek als substraat wel héél erg goed te werken.

Na een goede CE depositie (ik gebruikte kleurstoffen om te kunnen zien waar de depositie zat, lekker makkelijk) op het substraat werd het Raman signaal gemeten met een laser.

Wat misschien ook wel leuk is om te vertellen: het doel van de hele opstelling etc; In CE scheidingen wordt vaak UV/VIS detectie gebruikt. daarmee kun je eigenlijk alleen maar kwantitatieve analyses uitvoeren. Massa spectrometrie (ms) wordt ook nog wel gebruikt maar is tamelijk onhandig (vooral de koppeling tussen een CE en een MS). Maar, uiteraard als het werkt dan werkt het ook goed, want een MS is een goede methode voor structuuropheldering. Maar dat is Raman ook. Een Raman spectrum is heel specifiek (een soort van vingerafdruk) voor een bepaald molecuul, dus kun je het kwalitatief gebruiken in bijvoorbeeld CE analyses maar ook in bijvoorbeeld LC. (niet alleen at-line zoals de CE-Raman koppeling die ik gebruikt heb, maar ook on-line!)

Maar goed, uiteindelijk veel meten, meten, meten (CE/Raman/AFM/Philips :P ), en vooral heel erg veel proberen en de laatste 2 weken van je afstudeerperiode er achter komen hoe alles het beste werkt en dan geen tijd meer hebben om alles goed te doenâ€Â¦..het frustrerende aspect dat elke stagiair wel herkent. :D En dan een leuk verslag schrijven en daar een eervolle plek mee verdienen in het chemisch weekblad! Whoehoe!!

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Tja, nou weten we ook natuurlijk waarom je niet eerste bent geworden in de strijd om de gouden spatel: de opmerking
Raman is op zichzelf een prut techniek
is natuurlijk funest :D :P :)

Je gebruikte toch vooral dyes als analiet, of ben ik nu abuis? Werkt het ook voor andere analieten? Dat zou wel mooi zijn!

Muggezift: volgens mij gebruik je hier SERRS niet SERS ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

het is toch zo, De 'normale' Raman signalen zijn veel te zwak om te kunnen meten!. De term 'prut' heb ik uiteraard niet in mijn verslag staan he :D

Ik heb inderdaad dyes gebruikt omdat dat makkelijk is bij deposities. Dan kun je aan de kleur zien waar de analiet zit. En of het ook werkt voor andere stoffen? Zolang je ze kunt scheiden met CE en kunt detecteren met Raman dat werkt het! En er zijn zat stoffen die aan die twee (simpele) eisen voldoen Afbeelding
Muggezift: volgens mij gebruik je hier SERRS niet SERS
Hoe weet je dat je met Resonantie effecten te maken hebt? Ik heb nooit een absorptie spectrum opgenomen dus ik weet niet of de 514.5nm laserlijn overeenkomt met een electronische overgang van de dyes...... ;)

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

het is toch zo, De 'normale' Raman signalen zijn veel te zwak om te kunnen meten!
Gewoon een betere spectrometer nemen dan ;)
Ik heb nooit een absorptie spectrum opgenomen
Jammer...
ik weet niet of de 514.5nm laserlijn overeenkomt met een electronische overgang van de dyes
Niet per se met het analiet, wel met de plasmonfrequentie van zilver; dat is ook een vorm van SERRS. Daarom wordt voor SERS/SERRS ook zo graag een argonlaser gebruikt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Hmm ik ben het niet helemaal met je eens. Is het niet zo dat met Resonance Raman altijd gedoeld wordt op resonantie van het te meten analiet? Je hebt wel gelijk dat je bij de juiste lichtfrequentie een versterkt surface enhancement effect hebt maar volgens mij wordt dat geen resonance Raman genoemd.

En jammer dat ik geen absorptie spectrum heb opgenomen? tja, als je geen keus hebt uit laserfrequenties dan heeft het weinig nut. ;)

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Is het niet zo dat met Resonance Raman altijd gedoeld wordt op resonantie van het te meten analiet?
Dat kan, maar als er resonantie is met de plasmon (~515 nm bij zilver, ik dacht ~600 nm bij goud) wordt er ook over SERRS gesproken.

Grofweg zijn er dus twee vormen: die waar alleen het substraat in resonantie is, en die waar beide in resonantie zijn. De laatste vorm is wel veel gevoeliger.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

aha, weer wat geleerd ;)

Grtz Bas

Berichten: 1.153

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Voordat ik vertel wat ik zelf aan onderzoek heb.....En dan een leuk verslag schrijven en daar een eervolle plek mee verdienen in het chemisch weekblad! Whoehoe!!


O dus dat heb je daar beneden allemaal in het donker uitgespookt.

Ook van mij alsnog gefeliciteerd met je eervolle vermelding!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: KNCV - Gouden Spatel 2004

Bas gefeliciteerd met de eervolle vermelding!!!

MvG Ron

Reageer