buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

buffer

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste uit kan legge waarom water geen buffercapaciteit heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: buffer

water ofterwijl H2O heeft geen rest zure of base groepen aan zich gekoppeld. Dus heeft het geen capiciteit om zure dan wel base deeltje te neutraliseren.

MvG Ron

Berichten: 328

Re: buffer

Water is toch zelf een zuur en een base (het kan protonen opnemen en afstaan)? Dus zou het toch wel een buffer moeten zijn? Maar omdat concentraties H3O+ en OH- in water zo klein zijn, is de buffercapaciteit heel klein.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buffer

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste uit kan legge waarom water geen buffercapaciteit heeft.
Ik zie water nu eenmaal niet zo vlug uit zichzelf (de-)protolyseren...hence de pH van 7

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: buffer

Water is toch zelf een zuur en een base (het kan protonen opnemen en afstaan)? Dus zou het toch wel een buffer moeten zijn? Maar omdat concentraties H3O+ en OH- in water zo klein zijn, is de buffercapaciteit heel klein.
In principe zeg ik het zelfde.

Water bestaat uit een evenwicht van

2H2O <=> H3O+ + OH-

Maar het evenwicht ligt bijna 100 procent aan de linkerkant dus heeft het geen capaciteit op zure of base deeltje op te vangen.

MvG Ron

Berichten: 2.399

Re: buffer

linsey schreef: kan iemand mij vertellen hoe ik het beste uit kan legge waarom water geen buffercapaciteit heeft.
Ik zie water nu eenmaal niet zo vlug uit zichzelf (de-)protolyseren...hence de pH van 7
Water doet het zelfs continue, het is evenwicht!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buffer

FsWd schreef:
linsey schreef: kan iemand mij vertellen hoe ik het beste uit kan legge waarom water geen buffercapaciteit heeft.
Ik zie water nu eenmaal niet zo vlug uit zichzelf (de-)protolyseren...hence de pH van 7
Water doet het zelfs continue, het is evenwicht!
Ja duh, dat gaat tegelijkertijd. Ik bedoelde eigenlijk dat een glaasje water niet opeens zegt van: laten we eens gezellig zuur/basisch worden. ;)

Berichten: 243

Re: buffer

Ja duh, dat gaat tegelijkertijd. Ik bedoelde eigenlijk dat een glaasje water niet opeens zegt van: laten we eens gezellig zuur/basisch worden. ;)
Nou, dat doet water dus continue, zij het op moleculaire schaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buffer

FsWd schreef: Ja duh, dat gaat tegelijkertijd. Ik bedoelde eigenlijk dat een glaasje water niet opeens zegt van: laten we eens gezellig zuur/basisch worden.  ;)
Nou, dat doet water dus continue, zij het op moleculaire schaal.
Dat bedoelde ik dus niet, ik bedoelde eigenlijk zoiets dat de pH ineens naar 2 zakt ofzo :D

Berichten: 14

Re: buffer

Hebben we het over zuiver water of over een algemeen waterstaal. Bij algemene waterstalen is er wel een buffercapaciteit aanwezig TA-TAC (TAP-TAM) genoemd. Komt voor onder de vorm van OH-,HCO3 - en CO3 2-

Titreren van het staal (100ml) met HCl 0.1N tegenover fenolfthaleine en methyloranje

Berichten: 243

Re: buffer

Titreren van het staal (100ml) met HCl 0.1N tegenover fenolfthaleine en methyloranje
Euhm, goed gecopy-paste, maarruh... wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen ? 8-[

Berichten: 311

Re: buffer

Water heeft een pH van 7 omdat er wel degelijk H3O+ en OH- aanwezig zijn. Zoals Napoleon 1981 al zei: het is in evenwicht, en wel als volgt:

2 H2O <=> H3O+ + OH-

[H3O+] = [OH-] = 1*10-7

pH = -log [H3O+] = -log (1*10-7) = 7

P.S.: Cort, dit gaat volgens mij over zuiver water.

Reageer