Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 328

Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Mijn opdracht voor praktijk was het zink gehalte bepalen in grond. Hiervoor heb ik een aantal gram gedroogde grond afgewogen, koningswater toegevoegd en in een microwave gedaan, zodat het onsluiten snel ging.

Mijn vraag is nu: Wat doet het koningswater met de grond?

Ik weet dat zand werkt als kationen wisselaar, dus zijn de zinkionen (en andere metaal ionen) vervangen voor H+ ionen? Of maakt koningswater het zand kapot, zodat de metaal ionen vrijkomen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Of maakt koningswater het zand kapot, zodat de metaal ionen vrijkomen?
Daar komt het wel op neer, sterk oxiderend zuur en flinke temperaturen zorgen er voor dat alle organische stoffen kapot geoxideerd worden en je metalen vrij komen in de oplossing en dus meetbaar worden.

Berichten: 151

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Lijkt me neit dat konings water met zand reageert...

Jorim, waar heb je het over? zand is niet bepaald organisch ;) .

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Jorim, waar heb je het over? zand is niet bepaald organisch ;) .
Zinkgehalte in grond, ik negeer(de) de opmerking zand :P

[edit]

Mocht het toch gaan om een ontsluiting van zand (SiO2) of printkaarten :) dan zal een mengsel van HF, HNO3 en HClO4 wel werken (bedrijfsvoorschriftje hier). :D

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Mocht het toch gaan om een ontsluiting van zand (SiO2) of printkaarten 8-[ dan zal een mengsel van HF, HNO3 en HClO4 wel werken (bedrijfsvoorschriftje hier). :)
Wel erg goed uitkijken! We hebben het hier gebruikt om glas op te lossen voor ICP-AES, en tja.. de kunstof pipet kon er ook niet helemaal goed tegen ;)

Wel kunstof maatkolven gebruiken, want glas lost er ook in op.

Berichten: 20

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Ik heb nog nooit geweten dat silicaten (zand, grond,...) te ontsluiten (op te lossen) zijn met koningswater, zelfs niet in een milestone. Silicaten hebben een vrij solide structuur die je moet openbreken om zo de ionen (waaronder Zn) vrij te krijgen en te kunnen meten. Dit openbreken is mij enkel gelukt met mengsels zuren waarvan HF er zeker een van moet zijn. Dit vormt met de silicaten SiF4 die verdwijnt als gas.

Berichten: 328

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Misschien is ontsluiten niet het goede woord, omdat het zand niet kapot gaat. Maar de organische stoffen worden dus kapot geoxideerd, waardoor een aantal metalen vrijkomen. En het zand werkt als kationenwisselaar. Al die H+ ionen van het zuur, verdringen de actieve plekken op de zandkorrels, zodat de metaal ionen in oplossing gaan.

Dan zijn dan de enigste dingen die ik kan verzinnen. Weet iemand nog meer dingen die het koningswater doet?

Berichten: 219

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

Jorim schreef: Mocht het toch gaan om een ontsluiting van zand (SiO2) of printkaarten :x dan zal een mengsel van HF, HNO3 en HClO4 wel werken (bedrijfsvoorschriftje hier). :)
Wel erg goed uitkijken! We hebben het hier gebruikt om glas op te lossen voor ICP-AES, en tja.. de kunstof pipet kon er ook niet helemaal goed tegen :)

Wel kunstof maatkolven gebruiken, want glas lost er ook in op.
We gebruiken op school HF om glaswerk te ontvetten. Maar als het te lang in het zuur staat klopt de maatverdeling op het glaswerk niet meer (bijv. bij pipetten). Maar het zit bij ons opgeslagen in plastic flessen met een speciale teflon coating. dus dat is er wel tegen bestand

Berichten: 162

Re: Metalen ontsluiten uit grond m.b.v koningswater

(Jorim @ di 26 april 2005 om 15:47 uur)

Mocht het toch gaan om een ontsluiting van zand (SiO2) of printkaarten  dan zal een mengsel van HF, HNO3 en HClO4 wel werken (bedrijfsvoorschriftje hier).


Wel erg goed uitkijken! We hebben het hier gebruikt om glas op te lossen voor ICP-AES, en tja.. de kunstof pipet kon er ook niet helemaal goed tegen

Wel kunstof maatkolven gebruiken, want glas lost er ook in op.
Opmerking: Geconcentreerde zuren met automatische pipetten is nooit goed voor die dingen.... automatische dispencers zijn dan misschien een uitkomst.... en idd lost glas op in HF. [!] kijk wel uit HF is een gevaarlijk goedje je voelt er nix van maar is uiterst gevaarlijk [!] ... en glas is siliciumoxide aka zand.... dus moeten werken.... maar alle contact met glaswerk voorkomen.... :) tenzij je bodem uit bijvoorbeeld bekerglazen wil hebben....

Reageer