overdosis vitamine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

overdosis vitamine

De zoekwoorden vitamine overdosis bracht mij op dit forum.

Ik heb geen enkele chemisch achtergrond of kennis maar lees veel over de materie vitamines en mineralen. Ik heb verschillende rapporten gelezen die aantonen dat de voedingsketen niet meer afdoende voorziet in onze dagelijkse behoeften. Ik weet ook dat de voedingsstatus van mensen die dit laten meten (intracellulair witte bloedcellen) vrijwel nooit aan de MINIMUM eisen voldoen. Ik heb ook vernomen dat syntetische vitaminen slechter opnemen.

Mijn vraag hoe wordt nu een overdosis vastgesteld (gemeten)

Ik probeer zoveel mogelijk kennis op te doen, dus brand maar los.

Maar leg het graag zo uit dat iedere leek dit kan begrijpen, dan is de kennis ook te dupliceren.

Met vriendelijke groet

en maak er een leuke dag van

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: overdosis vitamine

Ik heb ook vernomen dat syntetische vitaminen slechter opnemen.
Omdat synthetische vitamines wat betreft molecuulstruktuur identiek zijn aan de natuurlijke ligt het slechter opnemen hiervan waarschijnlijk aan de matrix waarin deze zitten (geconcentreerd in pilletjes itt verdunder in gewone voedingsstoffen). Verder is er immers geen verschil.

Een overdosis vitamines zou je goed aan kunnen tonen door analyse van urine. In urine komen naast de onveranderde vitamines ook metabolieten van de vitamines voor (metaboliet = door het lichaam gedeeltelijk afgebroken verbinding). Aan de hand van de aanwezigheid en hoeveelheid van de (metabolieten van) vitamines zou een overdosis kunnen worden vastgesteld.

NB: Er zijn zowel vet- als wateroplosbare vitamines. Een overdosis aan de vetoplosbare vitamines (bijv vit. D) zal ook ophoping in vetweefsel (en lever) teweegbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: overdosis vitamine

urine is inderdaad een methode om een overdosis te bepalen voornamelijk van water oplosbare vitamines. Voor de andere vitamines wordt toch echt een bloed analyse toegepast. op deze site van de NVKC staat voor elke vitamine appart beschreven hoe deze gehalte in bloed worden bepaald. Er zijn zelfs meerdere methode aangezien niet elke ziekenhuis de zelfde methode gebruikt. De analyse van het bloed wordt meestal gedaan met een HPLC.

MvG Ron

Berichten: 9

Re: overdosis vitamine

Er is nog een probleempje. Wanneer wordt een dosis een overdosis. De grenzen zijn niet altijd goed vast te stellen. Afhankelijk van de staat waarin het lichaam verkeerd (leeftijd, ziekten, erfelijke afwijkingen) zijn de vitamine behoeften per persoon verschillend.

De inzichten omtrent de benodigde hoeveelheden vitaminen veranderen nog steeds. Vooral vitamine C is een boeiend onderwerp omdat de meningen over de optimale hoeveelheid zeer verdeeld zijn.

M.v.g. Hastinium.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: overdosis vitamine

Naar mijn idee kun je ook vraagtekens stellen bij het toedienen van vitamine D aan kleine kinderen/baby's op advies van consultatieburo's.

Berichten: 1.122

Re: overdosis vitamine

Bij een evenwichtige voeding zet ik altijd vraagtekens bij het extra toedienen van vitamines. Zeker bij kleine kinderen/baby's als het gaat om de vetoplosbare vitamines als A,D,E & K. Teveel vitamine B en C scheidt het lichaam nog uit via de urine, maar de vetoplosbare vitamines hopen op in het vetweefsel en dat lijkt mij zeker bij kleine kinderen tamelijk ongezond.

Zouden kleine kinderen volgens consultatiebureau's dan een (chronisch) te kort aan vitamine D hebben?

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: overdosis vitamine

Of ze echt een tekort hebben weet ik niet, maar ik weet wel dat ze juist worden voorgeschreven als kinderen te weinig buiten komen (vitamine D wordt door de huid aangemaakt o.i.v. zonlicht).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: overdosis vitamine

Er is nog een probleempje. Wanneer wordt een dosis een overdosis. De grenzen zijn niet altijd goed vast te stellen. Afhankelijk van de staat waarin het lichaam verkeerd (leeftijd, ziekten, erfelijke afwijkingen) zijn de vitamine behoeften per persoon verschillend.
Dat is het lot van de medisch analist. Elke leeftijdsgroep, geslacht of lichamelijke conditie heeft invloed op de bloedwaarden. Dit is heel normaal dat je hier geen vaste waarden maar referentie waarden aanklopt. Uit onderzoek stellen de min en max vast van het product en vanuit deze wetenschap kijken of de patiënt binnen de referenties ligt.

Voor dat er een onderzoek plaats vind kijkt een arts naar de verschijnselen bij de patiënt en oordeelt hierover of er addities van vitamines nodig zijn of juist niet.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: overdosis vitamine

In dit topic staat misschien nog water interessante informatie, ik wist dat ik er wel eens wat over had opgezocht, maar DE site die ik daarvoor had gebruikt is niet meer ;)

Berichten: 2

Re: overdosis vitamine

Om nog even in de topic te blijven:

Ik had graag jullie mening geweten over de "kans" op een overdosis,

en wel van de vetoplosbare vitaminen A,D,E & K

Als zwangere wordt me aangeraden om extra vitaminen, mineralen + DHA in te nemen onder de vorm van een supplement. Toch lees ik dat deze dosissen ook een ruime hoeveelheid van de vetoplosbare vitaminen bevatten.

Is er dan weldegelijk een kans op overdosis bij een dagelijkse gezonde, verse en gevarieerde voeding... en een perfecte gezondheid?

Of spreken we dan eerder over een zéér hoge dosis?

Dank voor jullie reacties

mvg,

Sephalis27

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: overdosis vitamine

even een opmerking vooraf, Ik ben geen arts of diëtist. Alles wat ik schrijf komt uit eigen ervaring en me opleiding van Voedingsmiddelentechnologie.

Onderzoek heeft aangewezen dat het nemen van tabletten vitamine B11 (foliumzuur) de kans op een open ruggetje verkleind. Als daar geen geschiedenis van is in de families dan is de kans daar op zo wie zo al klein.

Verder vind ik het innemen van suplementen overbodig, zelfs voor zwangere vrouwen. Alleen bij ziektes als bijvoorbeeld bloedarmoede is het nodig.

Toen mijn moeder zwanger was van mij en daarna van me zusje nam ze ook geen vitamine pillen. Echter had me moeder een fruit tick en dronk ze aardig wat oud bruin of malt bier.

Als zwangere vrouw is het nog beter om wat extra fruit te eten en iets meer groenten. Malt bier is eigenlijk een perfecte sportdrank, naast een redelijk uitgebalanceerde koolhydraat verhouding bevat het ook in voldoende mate vitamines, mineralen en spoorelementen. (2 flesjes per dag is prima voor zwangere vrouwen)

Nu even van de andere kant gekeken, Veel vruchtensappen (multivitamines, ACE, etc) bevatten vitamine A in de vorm van de provitamine (een stof die in het lighaam wordt omgezet tot vit A) Wanneer u aardig wat van dit sap drinkt, samen met een portie worteltjes en ander gezond eten en een pil met vitamine A (pure spul) loopt u een aardig tot groot risico op een overdosis. Het zelfde geld voor vitamine E. Vitamine C tekort is in een honderd jaar niet meer voorgekomen (zult u ongetwijfeld geen last van hebben). Overige vitamines B komen ook voor in uw gevarrieerde voeding (daar helpt malt bier ook weer zeer goed aan mee).

Wat ik wel adviseer te nemen is voldoende maar gesprijde opname van Vitamine R en Z. namelijk vitamine Rust en Zon :D

succes met de zwangerschap
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: overdosis vitamine

Overdosis vitamine is mogelijk maar komt zeer weinig voor, het tegendeel is vaker waar nl dat de je onvoldoende vitamines binnenkrijgt, de meeste mensen krijgen niet de dagelijks door de Gezondheidsraad aanbevolen hoeveelheid vitaminen binnen.

Vitamine A overdosis kan maar dan moet je gedurende langere tijd zeer hoge dosis binnenkrijgen, een bekende manier is door dagelijks lever te eten.

Een supplement boven op de dagelijkse evenwichtige voeding zal niet leiden tot een overdosis maar het niet gebruiken laat de mogelijkheid open dat er "vitaminetekorten" zijn.

Ik plaats vitaminetekorten tussen aanhalingstekens omdat de effecten pas bij een langdurig tekort zichtbaar worden, van tijdelijke tekorten in de voeding zul je geen effecten zien.

Een link met zover ik het kan beoordelen goede informatie:

http://www.vitamine-info.nl/

Berichten: 2

Re: overdosis vitamine

bedankt voor jullie snelle reacties :D

Aan de link met de vitamine-info kan ik zien dat Vitamine A voor zwangere vrouwen inderdaad een aandachtspunt is: Het is enerzijds behoorlijk belangrijk om voldoende vitamine A via je voeding in te nemen (zo'n 1000 microgram per dag), terwijl een overdosis (vanaf 3000 per dag) schadelijk is. Al moet die overdosis al meerdere keren voorkomen om erg schadelijk te zijn. Zo'n 100 gr. lever, levert wel 11000 microgram op! Begrijpelijk dus dat lever eten te vermijden is.

Vele vrouwen halen de 1000 microgram per dag niet uit de voeding.

Wat de vitaminewaarde van verse produkten betreft, heb ik gehoord dat er heel wat vitaminen verloren gaan, terwijl ze in de winkel liggen om verkocht te worden. Als ze dan nog thuis een tijdje bewaard worden voor je ze klaarmaakt, blijft er niet veel meer van over (?)

Een blik in de frigo leert me dat zowel de fruitsap extra gevitamineerd is, de melk zo'n 10 vitaminen bevat, mijn chocomelk verrijkt is met vitaminen en mineralen, en dat het verse fruit en de gevarieerde groenten me elke dag een lekkere portie van dat goeds geven.

De conclusie over het al dan niet innemen van de supplementen kan ik nog niet maken, maar ik zoek nog een beetje verder voor ik het boeltje elke dag begin te slikken. En dan niet te veel meer te rekenen...

Wat de zon betreft, die mag er komen :D

mvg,

Sephalis27

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: overdosis vitamine

Sephalis27 schreef: Wat de vitaminewaarde van verse produkten betreft, heb ik gehoord dat er heel wat vitaminen verloren gaan, terwijl ze in de winkel liggen om verkocht te worden. Als ze dan nog thuis een tijdje bewaard worden voor je ze klaarmaakt, blijft er niet veel meer van over (?)
verse producten verliezen in de tijd inderdaat wat vitamines. maar voordat ze bedorven zijn (zie het als niet meer eetbaar door verleppen of beschimmelen) zijn ze minder dan een 5% van de vitamines kwijt. verwaarloosbaar dus.

Als je melk wilt nemen voor de vitamines dan zal ik kaas nemen, daar is het ongeveer 10x meer geconcentreert in (en het vet in de kaas levert dan een deel van de nodige energie voor de zwangerschap)

die ene gram die je per dag nodig heb van vitamine A, ik blijf er bij dat het een linke jongen is.

maarja ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is. Schroom niet om te vragen. liever te veel vragen beantwoorden dan te weinig. slikken kan altijd nog.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: overdosis vitamine

DrQuico schreef:
Ik heb ook vernomen dat syntetische vitaminen slechter opnemen.
Omdat synthetische vitamines wat betreft molecuulstruktuur identiek zijn aan de natuurlijke ligt het slechter opnemen hiervan waarschijnlijk aan de matrix waarin deze zitten (geconcentreerd in pilletjes itt verdunder in gewone voedingsstoffen). Verder is er immers geen verschil.

Een overdosis vitamines zou je goed aan kunnen tonen door analyse van urine. In urine komen naast de onveranderde vitamines ook metabolieten van de vitamines voor (metaboliet = door het lichaam gedeeltelijk afgebroken verbinding). Aan de hand van de aanwezigheid en hoeveelheid van de (metabolieten van) vitamines zou een overdosis kunnen worden vastgesteld.

NB: Er zijn zowel vet- als wateroplosbare vitamines. Een overdosis aan de vetoplosbare vitamines (bijv vit. D) zal ook ophoping in vetweefsel (en lever) teweegbrengen.
Het verschil zit ook niet in de structuur van de vitamine, vitaminen van een bulk afkomstig uit een chemieconcern zijn van dezelfde structuur als vitaminen in een sinaasasppel.

Bijkomend is wel dat vitaminen een complementair synergie-effect hebben, sowieso in combinatie met elkaar, de reden waarom er over complexen wordt gesproken en deze in complexen worden verkocht. Maar wie zegt dat de vitaminen uit een sinasappel niet naast een synergistische werking onderling ook daarin nog eens versterkt worden door andere additieven uit de sinasappel zelf?

edit: wat jij zegt :)

Reageer